SharpShooter Followers

Wednesday, December 16, 2015

#ShutdownJalanDuta Kemuncak Kemarahan Rakyat

Kenyataan Media

16 Disember 2015

#ShutdownJalanDuta Kemuncak Kemarahan Rakyat

1) Terlebih dahulu Jawatankuasa Bertindak #ShutdownJalanDuta mengucapkan terima kasih kepada rakan-rakan media yang sudi hadir pada hari ini. Tidak dilupakan juga buat rakan-rakan front NGO-NGO, parti-parti politik dan NGI-NGI yang setuju untuk bersama-sama dalam #ShutdownJalanDuta ini.

2) #ShutdownJalanDuta merupakan cetusan idea anak-anak muda, reformis, mahasiswa dan pejuang rakyat yang sudah tidak tahan dan tertekan dengan kos sara hidup yang semakin meningkat dan menggila di bawah Najib Tun Razak. Ia adalah protes bantahan langsung berhubung kenaikan tol yang telah pun dikuatkuasakan oleh kerajaan sebelum ini dan kenaikan tol yang akan dilaksanakan menjelang tahun 2016.

3) Umum mengetahui bahawa saban tahun syarikat-syarikat konsesi tol mengaut keuntungan yang sangat banyak dan berlipat kali ganda berbanding kos asal sewakto lebuhraya-lebuhraya bertol ini dibina. Lebih menyedihkan apabila sebahagian besar pemilik dan pemegang saham utama syarikat-syarikat konsesi ini ialah kroni-kroni yang amat rapat dengan Barisan Nasional.

4) Lantas aksi ribuan rakyat berkampung di tol Jalan Duta diambil sebagai tema kemarahan rakyat yang akan menanggung sekali lagi beban kenaikan tol dalam tempoh terdekat. Protes ini juga merupakan respon kepada jalan buntu rakyat yang amat marah dengan kenaikan tambang pengangkutan awam yang mencecah lebih 100%!

5) Justeru kami menyeru kepada seluruh rakyat untuk turun berkampung di Tol PLUS Jalan Duta bermula jam 9 malam pada 31 Disember 2015. Bagi pengguna lebuhraya biasa yang tidak mahu terlibat dalam protes ini, #ShutdownJalanDuta mengesyorkan untuk tidak menggunakan laluan keluar masuk Kuala Lumpur di Tol PLUS Jalan Duta & Tol PLUS Sungai Besi.

Besar harapan kami agar seluruh rakyat boleh bersama-sama menggerakkan protes ini. Kami berpendirian bahawa rakyat perlu bangkit dan lawan kenaikan-kenaikan yang tidak berhati perut ini. Hanya dengan kebangkitan rakyat sahajalah tuntutan, hak dan kemahuan rakyat akan diikut oleh mana-mana kerajaan yang memerintah!

Disediakan oleh:
Jawatankuasa Bertindak
#ShutdownJalanDuta