Sunday, September 26, 2010

Pemilihan di Bukit Mertajam wajar dicontohi..


Sharpshooter hari ini berada Cherok To'Kun, pemilihan di Cabang Bukit Mertajam hari ini bertempat di Dewan Orang Ramai Jalan Kolam, Cherok To'kun.

Suasana di sini dari tengahari tadi aman damai tidak seperti Bayan Baru kelmarin yang panas dan kecoh.

YB Tan Hock Leong Adun Machang Bubuk merangkap Ketua Cabang Bukit Mertajam tidak ada pencabar. Beliau menang tanpa bertanding.

Manakala untuk jawatan Timbalan Ketua Cabang Bukit Mertajam, pertandingan 4 penjuru.

Bagi jawatan Ketua Wanita pula penyandangnya Puan Norhayati yang juga merupakan Ketua Wanita Negeri P.Pinang dicabar oleh Normah Shafiee.

Sementara itu usul yang telah dibawa oleh Bukit Mertajam adalah :-

1) Mengutuk serta menggesa agar rejim BN yang menggunakan polis bagi menahan kartunis Zunar dan merampas serta menyekat kebebasan media kreatif rakyat Malaysia.

2) Mengecam sistem kehakiman Malaysia yang terus menjadi alat tanggungan rejim BN bagi memastikan Anwar Ibrahim dipenjarakan.

3) Senarai ahli sah berdaftar Keadilan mesti dipamirkan sebulan sebelum pemilihan. Ini bagi mengelakkan nama ahli tercicir.

Keputusan penuh Cabang Bukit Mertajam :-

Ketua Cabang - YB Tan Hock Leong menang tanpa bertanding.

Timbalan Ketua Cabang
1) Hussein Bin Mohamed (57 undi)
2) Jab bin Samat (57 undi)
3) Michael Lee Ah Leong (8 undi)
4) Norhayati Bt Jaafar (26 undi)
Undi rosak 4.


Akhirnya keputusan seri antara dua calon yang bertanding iaitu Hussein Mohamed dan Jab Bin Samat. Kuasa untuk menentukan siapa pemenang adalah Pengerusi Tetap. Pengerusi Tetap gagal dihubungi.

Akhirnya calon Hussien Bin Mohamed atas dasar rasa pertandingan adik beradik, beliau dengan rendah diri dan ikhlas hati telah mengumumkan Jab bin Samat sebagai pemenang. Katanya yang penting kita mesti bersatu dan misi kita yang paling utama adalah kemenangan dalam pilihanraya PRU 13 untuk menawan Putrajaya.

Penyandang jawatan Timbalan, Jap bin Samat berkata kami akan gemblengkan tenaga idea dan fikiran bersama untuk pastikan kemenangan dalam PRU 13. Ini pertandingan adik beradik. Kita adalah satu parti dan kita wajib bergerak sebagai satu team yang kuat.

Inilah satu contoh yang wajar dipuji. Mereka bertanding, kemudian apabila keputusan seri, seorang mengalah kerana katanya kita adalah satu pasukan. Bukan mudah perkara ini boleh berlaku jika tidak ada semangat parti lebih utama bukannya kepentingan individu.

Naib Ketua Cabang
1) Osman Ibrahim (77 undi)
2) Sharuddin bin Tanip (72 undi)
Undi rosak 3.
Majoriti 5 undi sahaja.

Ketua Wanita
1) Normah bt Shafiee ( 33 undi)
2) Norhayati bt Jaafar ( 39 undi)
Undi rosak 1
Majoriti 6 undi sahaja.

Timbalan Ketua Wanita
1) Umi Kalsom (40 undi)
2) Zaidah bt Mohd Zahir (36 undi)
Majoriti 4 undi sahaja

Naib Ketua Wanita
1) Junaidah bt Raji (37 undi)
2) Sharifah bt Abdul Aziz. (37 undi)
Undi rosak 2 undi.

Keputusan pemenang terpaksa ditentukan oleh Pengerusi Tetap Wanita, Puan Marina Shafiee. Puan Marina Shafiee akhirnya membuat keputusan bahawa kedua-dua calon tersebut menjadi Naib Ketua Wanita 1 dan Naib Ketua Wanita 2.

Manakala jawatan Ketua AMK Bukit Mertajam, Muhamed Bin Hussin menang tanpa bertanding. Sebelum ini jawatan tersebut disandang oleh Aidi Rafizul atau Ijon. Ijon kini adalah Pembantu Khas Exco Pertanian YB Law Choo Kiang.

Syabas kepada yang menang dan jalankan tugas dengan amanah yang diberikan dengan sebaik mungkin. Yang paling utama adalah kemenangan dalam PRU 13 menawan Putrajaya. Reformasi..Takbir.



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

2 comments:

  1. maksudnya pemilihan di Cabang lain dah sejibik macam mesyurat UMNO?

    ReplyDelete
  2. Agak pelik dan musykil juga bila melihat sikap PKR de facto Anwar Ibrahim yang enggan menerima sebarang pencalonan dalam Pemilihan PKR kali ini. Setakat hari ini hanya ada 8 cabang PKR yang mencalonkannya untuk jawatan Presiden. Apakah beliau sendiri dah dapat firasat bahawa parti yang dipimpin oleh isterinya akan berkubur selepas PRU13 sebagaimana yang pernah dialami oleh Semangat 46?

    Mungkin tulisan ini seolah-olah 'bias' namun jauh di sudut hati ini dapat merasakan parti pelbagai jenis fahaman dan bangsa ini akan berkubur tak lama lagi. Mudah-mudahan apa yang dirasakan penulis tidak benar.

    Penulis tidak berniat untuk merendah-rendahkan kewibawaan PKR namun percayalah mana-mana parti serpihan UMNO Barisan Nasional sebelum ini pasti berhadapan dengan masalah kepimpinan dan juga ahlinya. Punca utamanya kerana tiada aqidah perjuangan. Hanya bergantung pada semangat dan gelombang semasa.

    Jun lalu penulis ada pulang ke kampung di Batu Pahat, Johor selepas menghadiri MUktamar PAS di Kelantan. Sempat juga penulis bertemu dengan beberapa orang sahabat di kalangan pimpinan PAS Kawasan dan bertanya khabar tentang Pakatan Rakyat di Johor, khususnya Batu Pahat.

    Dalam pertemuan secara santai itu dapatlah penulis merumuskan betapa lemahnya jentera PKR di peringkat cabang. Malah penulis turut dimaklumkan ramai di kalangan ketua cabang mengeluh atas kelemahan jentera di peringkat akar umbi disebabkan ketiadaan dana dan petugas. Setiap kali program mahu dibuat, pimpinan cabang akan mengadu pada pimpinan PAS bagi mendapatkan 'belas ihsan' daripada para petugas PAS.

    Yang menjadi masalah ialah kebanyakan pimpinan utama PKR ni jenis yang 'berlagak'. Merasakan parti semakin kuat dan hebat ekoran sokongan yang diterima dalam PRU12 lalu. Sayang sejuta kali sayang belum pun sampai setahun PRU12 berlalu, 2 orang wakil rakyatnya melompat pasal tak puashati kerana tak dapat jadi MB Perak. Lepas tu beberapa orang lagi ADUN dan MPnya turut sama melompat.

    Adakah boleh diyakini ADUN dan MP PKR yang ada hari ini akan terus setia bersama parti jika parti itu kalah teruk dalam PRu13 kelak?

    Ramai di kalangan pemerhati politik berpendapat PKR hari ini masih dibayangi oleh faktor Anwar itu sendiri. Persoalannya adakah PKR akan terus dominan sebagai salah sebuah parti politik yang mampu menggugat kemaraan UMNO BN selepas ketiadaan Anwar? Seribu kemungkinan boleh berlaku sebelum PRU13. Malahan konspirasi politik fasa kedua (Kes Liwat II) untuk menjatuhkan Anwar terus dilakukan oleh UMNO bagi memastikan karier politk dan pengaruh Anwar berkubur terus. UMNO sememangnya sedar dengan ketiadaan Anwar ianya memberikan implikasi besar pada PKR itu sendiri.

    Yang menjadi tanda-tanya rakyat hari ini ialah kenapa Anwar enggan memegang sebarang jawatan parti khususnya Presiden?

    Sepatutnya Anwar harus memikul tanggungjawab sebagai Presiden. Bukan setakat menjadi penasihat saja. Adakah sikap ini menggambarkan bahawa Anwar tidak mahu terikat dengan perlembagaan parti atau hanya dengan cara ini saja beliau boleh memainkan peranan 'kuasa vetonya'. Kalau disingkap semula bagaimana Zaid Ibrahim boleh dipilih sebagai calon dalam PRK Hulu Selangor sedangkan Majlis Pimpinan Tertinggi parti sudah ada senarai 5 orang yang bakal dipilih. Khabarnya Anwar menggunakan kuasa veto dengan memilih Zaid.

    Walaupun sebagai advisor tapi siapa yang berani melawan keputusan Anwar. Perlu disedari Anwar ni ada 'aura' kuat macam Mawi juga namun jangan dinafikan kewibawaan dan peranan Kak Wan sebagai Presiden. Di sebalik ketenangan wajah dan sifat lemah-lembutnya Kak Wan telah berjaya memimpin PKR dengan cemerlang semasa Anwar di "hotel 5 bintang" Sungai Buloh.




    http://monazmuslim.blogspot.com/2010/09/apakah-motif-anwar-enggan-pegang.html

    ReplyDelete

Jadilah insan yang benar-benar 'MERDEKA'. Berani tampil menyatakan pandangan tanpa takut pada sesiapa kecuali Allah.
Tidak perlu gunakan nama samaran.
Yang baik itu datang dari Allah, yang tidak baik itu datang dari kelemahan kita sendiri.