SharpShooter Followers

Friday, June 26, 2015

Masalah......

Saya mengikuti perkembangan laporan Kementerian Kesihatan mengenai epidemik denggi yang semakin teruk hari ini.

Memang benar masalah denggi ini amat merisaukan dan kita mungkin berhadapan satu bentuk demam denggi yang lebih berbahaya, lebih ramai yang dijangkiti dan lebih berupaya membawa maut berbanding dahulu. Ada kemungkinan virus tersebut telah mengalami mutasi.

Oleh itu, saya percaya kebanyakan daripada langkah-langkah pencegahan dan rawatan lama mungkin tidak lagi efektif.

Saya menggesa Kementerian Kesihatan untuk memanggil satu perjumpaan atau konferens antarabangsa pakar-pakar wabak denggi dari seluruh dunia, meliputi bidang kepakaran berkaitan pencegahan dan rawatan denggi, termasuk epidemiologist, virologist, entomologist, internist, pakar rawatan kritikal, immunologist dan banyak lagi.

Konferens ini patut menyemak semula segala yang kita fahami dan ketahui dan kesemua langkah-langkah yang telah diambil untuk mengatasi wabak denggi ini. Matlamatnya adalah untuk mencari jalan terbaik untuk pencegahan dan rawatan.

Kerajaan kemudiannya boleh memilih cadangan-cadangan terbaik untuk langkah berikut demi membasmi wabak dan mengatasi tragedi ini yang telah membawa kesengsaraan dan kematian kepada ramai rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi kerana denggi ini satu penyakit yang sepatutnya boleh dicegah.

Kesemua perbincangan ini serta penetapan langkah dan rawatan-rawatan baharu perlu dilakukan pada kadar segera untuk mencegah wabak ini dari terus membawa sengsara kepada rakyat Malaysia.

YB Dr Azman Ismail
Ahli Parlimen Kuala Kedah
Pengerusi Biro Sains & Kesihatan KEADILAN

26 Jun 2015

-

PRESS RELEASE

I read with much interest recent reports by the Ministry of Health regarding the worsening dengue epidemic afflicting our nation.

It is true that the dengue problem is very worrying and we are probably looking at a new type of dengue fever that is more dangerous, more widespread and more fatal than before. Most probably the virus has undergone some mutation.

As such, I believe that many of the old measures in prevention and treatment may no longer be effective.

I call upon the Ministry of Health to immedialy call for an urgent international conference of dengue experts from all over the world, covering all the specialties related to the prevention and treatment of dengue, including epidemiologists, virologists, entomologists, internists, critical care specialists, immunologists and more.

The conference should very closely review everything that we know and everything that Malaysia has been doing in tackling the dengue problem. The aim is to find the best approach in prevention and treatment.

The Government could then adopt the best recommendations in moving forward tackling this very enormous tragedy of so many of our people debilitated and dying from a largely preventable illness.

All these discussions, formulating new measures and adopting new treatments have to be done urgently in order to prevent more needless deaths.

YB Dr Azman Ismail
MP Kuala Kedah
KEADILAN Science & Health Bureau Chairman

26 June 2015