SharpShooter Followers

Wednesday, November 18, 2015

Gambar Perhimpunan Aman Pemandu Teksi serah memorandum kepada Kak Wan

Pemandu Teksi Lembah Kelang hari ini berkumpul di Padang Merbok bagi membuat bantahan terhadap Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) serta menggesa kerajaan mengharamkan aplikasi 'Uberteksi' dan 'Grabcar'.

Mereka mendakwa perkhidmatan aplikasi itu menjejaskan periuk nasi pemandu teksi.

Kira-kira 250 pemandu berkumpul di situ sejak jam 10 pagi.

Mereka melaungkan 'Hidup teksi' serta membawa plakad 'Say no to Uber' dan 'Mr PM help us'.

Ada di antara mereka yang membunyikan hon kenderaan dan meniup vuvuzela.

Penyelia Jawatankuasa Bertindak Pemandu Teksi Lembah Klang, Kamarudin Mohd Hussain berkata perhimpunan ini bertujuan memartabatkan kebajikan mereka setelah mendakwa SPAD gagal berbuat demikian.

"Perhimpunan aman warga pemandu teksi bertujuan memartabatkan kebajikan kami ini setelah SPAD gagal menyahut seruan kerajaan spaya merangka langkah-langkah tertentu demi menjamin ekonomi pemandu teksi.

"Tan Sri Hamid Albar sering memberi alasan di luar bidang kuasa mereka membanteras kereta sapu dan Uber yang menjejaskan teruk pendapatan pemandu teksi.," katanya.

Simpati Najib

Menurut Kamarudin, perhimpunan hari ini juga adalah untuk merayu simpati daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak supaya prihatin terhadap masalah mereka.

"Kami hari ini berdiri (di) tengah panas, dan mungkin sebentar lagi hujan bukan untuk menentang kerajaan atau memainkan isu politik dan perkauman.

"Hari ini kita hendak menzahirkan ketidakpuasan hati kita terhadap SPAD dan mengahari perhimpunan ini secara aman pada jam 5 petang," katanya.

Pihak penganjur menyasarkan seramai 10,000 pemandu teksi sekitar Lembah Klang akan menyertai perhimpunan selama lima jam yang dijadualkan bermula pada jam 12 tengah hari sehingga 5 petang.

Kira-kira sejam kemudian, jumlah yang hadir semakin ramai dan dianggarkan melebihi 300 orang daripada 27 persatuan.

Kamarudin berkata pemandu teksi juga akan menghormati permintaan pihak polis supaya mereka tidak melakukan bantahan di KLCC, Dataran Merdeka, mahupun Bukit Bintang.

"Kita amat menghormati kepercayaan yang diberikan OCPD Dang Wangi. Oleh itu saya menyeru kepada pemandu teksi berhimpun di sini.

"Kita akan serahkan dua memorandum di parlimen," katanya sebelum mengambil keputusan untuk berarak ke Parlimen bagi menghantar dua memorandum bantahan.

Para pemandu tiba di Jalan Parlimen kira-kira jam 11.35 pagi. Bagaimanapun polis menahan mereka 100 meter dari luar pagar parlimen dan meminta mereka menunggu sebentar.

Jumlah mereka semakin ramai dengan dianggarkan tidak kurang 500 pemandu teksi yang berbaris sepanjang Jalan Parlimen, sambil terus meniup vuvuzela dan mengangkat sepanduuk.

Mengapa tak perkasakan

Sementara itu Ketua Pembangkang Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail keluar dari parlimen kira-kira pada jam 12 tengah hari untuk menerima memorandum berkenaan.

Penyerahan berkenaan disambut dengan sorakan gamat pemandu teksi yang menyertai perarakan itu.

Turut bersama Dr Wan Azizah ialah Naib Presiden PKR yang juga Ahli Parlimen Batu, Tian Chua dan Ahli Parlimen Temerloh, Nasaruddin Hassan.

Kata Dr Wan Azizah, pemandu memang menghadapi kesukaran kerana perlu menanggung bayaran permit bagi teksi yang disewa.

"Kami berpendapat bayaran ini perlu dihapuskan bagi membolehkan mereka bersaing dengan perkhidmatan Uber dan GrabCar," katanya.

Sementara itu Nasruddin berkata, menjadi tanggungjawab keranaan untuk mendengar masalah pemandu teksi kerana mereka juga sebahagian daripada rakyat negara ini.

Ahli Jawatankuasa Pusat PAS itu berkata, kerajaan tidak boleh lepas tangan selepas memorandum diterima.

"Saya lihat ini sikap acuh tidak acuh daripada kerajaan," katanya.

Ditanya mengenai kewujudan perkhidmatan lain yang mengganggu pasaran pemandu teksi, Nasruddin berkata, ia wajar dimansuhkan jika menjejaskan perkhidmatan teksi.

"Kita sudah ada teksi 1 Malaysia, kenapa ia tidak diperkasakan dan kenapa perlu ada syarikat yang lain?" katanya.

Pemandu teksi yang berarak itu bersurai kira-kira 15 minit kemudian dan kembali ke Padang Merbok.

Mungkin tutup jalan minggu depan

Kira-kira jam 1.50 petang tadi, Penyelia Jawatankuasa Bertindak Pemandu Teksi Lembah Klang, Kamarudin Mohd Hussain berkata, jika mereka tidak mendapat maklum balas daripada kerajaan, protes lebih besar akan diadakan di jalan-jalan utama di ibu negara minggu depan.

"Kita akan buat demonstrasi besar-besaran di jalan utama Kuala Lumpur, atau mungkin di KLCC atau Bukit Bintang," katanya.

Ditanya sama ada peserta demonstrasi akan 'menutup jalan' dalam perhimpunan akan datang itu, Kamarudin berkata: "Itu pasti."

Tinjauan Malaysiakini pada jam 1.30 petang mendapati peserta protes mula meninggalkan Padang Merbok perlahan-lahan.

Kurang daripada 50 peserta demonstrasi pula masih menunggu menunggu wakil daripada kerajaan untuk mengambil memorandum mereka.