SharpShooter Followers

Thursday, December 19, 2013

JINGGA 13 BANTAH TINDAKAN KDN GANTUNG AKHBAR MINGGUAN THE HEAT , BUKTI KERAJAAN UMNOBN ANTI KEBEBASAN MEDIA

Kenyataan Media
JINGGA 13 Malaysia

20 Disember 2013

JINGGA 13 BANTAH TINDAKAN KDN GANTUNG AKHBAR MINGGUAN THE HEAT , BUKTI KERAJAAN UMNOBN ANTI KEBEBASAN MEDIA

JINGGA 13 Malaysia membantah tindakan Kementerian Dalam Negeri mengantung akhbar mingguan The Heat sebagai bukti Kerajaan UMNOBN adalah anti kebebasan media dan bersikap 'kuku besi'.

Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dilihat semakin tidak relevan dan mempergunakan kuasa melalui Kementerian Dalam Negeri untuk mengekang amalan demokrasi dan kebebasan media di dalam negara ini sebagai satu signal agar seluruh media di Malaysia wajib tunduk kepada kuasa Kerajaan UMNOBN dan tidak boleh mengkritik atau melaporkan sesuatu yang bersifat profesional,telus dan terbuka.

Ekoran The Heat yang melaporkan artikel berhubung Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri beliau Datin Seri Rosmah yang berjudul "All Eyes On Spending PM Najib" pada November lalu yang mempersoalkan perbelanjaan Perdana Menteri dan isteri beliau , maka The Heat bukan sahaja menerima surat tunjuk sebab oleh Kementerian Dalam Negeri tetapi juga turut berdepan dengan pengantungan permit akhbar mingguan tersebut.

Kementerian Dalam Negeri sewajarnya tidak dipengaruhi atau dikawal oleh mana-mana pihak termasuk Perdana Menteri,Isteri Perdana Menteri dan Menteri Dalam Negeri tetapi bersikap terbuka dan profesional.Tidak sebarang tindakan dan kenyataan yang dibuat oleh The Heat yang lihat mengugat keselamatan negara.

JINGGA 13 mendesak agar Kementerian Dalam Negeri menghentikan tindakan tidak demokratik dan menarik balik penggantungan permit akhbar The Heat. Tindakan Kementerian Dalam Negeri akan terus dilabel sebagai anti demokrasi dan sudah pasti memberikan kesan negatif kepada gerakan kebebasan media.

Imej Keborosan dan bermewah-mewah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan khususnya steri beliau Datin Seri Rosmah bukan satu yang boleh ditutup oleh Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Kementerian Dalam Negeri. Rakyat wajar mengetahui bahawa di saat rakyat bergelut dgn pelbagai kenaikan , Datuk Seri Najib Razak dan Datin Seri Rosmah Mansor terus memberikan imej negatif kepada rakyat dan negara.

MUAFAKAT*PRIHATIN*BERANI

NIKSON ABDILLAH
Koordinator Panatia Tugas-Tugas Khas
JINGGA 13 Malaysia