SharpShooter Followers

Friday, December 26, 2014

Semua BATAL... insafi bencana banjir...

‎Kenyataan Bersama Gabungan Penganjur Himpunan Tuntut Harga Minyak RM 1.90

HMPUNAN TUNTUT HARGA MINYAK RM1.90 DITANGGUHKAN

26 Disember 2014

1. Negara sedang mengalami bencana alam yang sangat serius. Sehingga hari ini, dilaporkan 90000 mangsa banjir di 5 buah negeri telah dipindahkan ke pusat pemindahan sementara.

2. TNB dalam satu kenyataan hari ini memaklumkan bahawa 1299 pencawang elektrik telah ditutup buat sementara waktu. 

3. Apa yang lebih membimbangkan, jalan darat yang menghubungkan pantai timur dan pantai barat juga hampir terputus

4. Sehubungan itu, pihak jawatankuasa penganjur Himpunan Tuntut Haarga Minyak RM1.90 memutuskan untuk menangguhkan himpunan kepada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak. Walau bagaimanapun, kami menagih janji yang telah dibuat oleh Timbalan Menteri Kewangan yang menyebut bahawa harga minyak akan turun di bawah RM 2.00 pada 1 Januari 2015. Sekiranya harga ron95 tidak diturunkan sehingga RM 1.90, kami tidak teragak-agak untuk melancarkan bantahan besar-besaran nanti.

5. Kami juga menuntut supaya semua sambutan ambang tahun baru dibatalkan sebagai tanda solidariti kepada mangsa banjir.

6. Oleh itu kami menggesa agar sambutan tahun baru di putrajaya yang melibatkan konsert dengan kos RM 3 juta turut dibatalkan. Juga Malam Cinta Rasul yang dianjurkan di Dataran Merdeka serta sambutan-sambutan di peringkat kerajaan negeri.

7. Bencana banjir yang berlaku ini harus diinsafi semua pihak. kita semua harus lebih sensitif dengan nasib yang menimpa semua mangsa banjir. Perdana Menteri dan seluruh anggota kabinet perlu turun padang bagi memastikan kebajikan seluruh mangsa banjir terbela.

8. Kami menyeru semua pihak menghentikan sentimen politik kepartian juga polemik politik yang tak berkesudahan tatkala negara dilanda musibah.

9) Kami peringkat NGO / aktivis / parti politik yang terlibat di dalam penganjuran himpunan ini sudah pun menggerakkan operasi membantu mangsa banjir di seluruh negara. Kami juga menyeru kepada rakyat Malaysia untuk bersama-sama dalam menghadapi krisis banjir hari ini.

Terima kasih.

Sent from my BlackBerry 10 smartphone.