SharpShooter Followers


Monday, December 22, 2014

Keadilan mengutuk waran tangkap ke atas Yusuf Al-Qaradawi


Kenyataan Akhbar BiPPA 
Mengenai Waran Tangkap INTERPOL Ke atas Syaikh Yusuf al-Qaradawi


Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama (BiPPA), Parti Keadilan Rakyat  mengutuk sekeras-kerasnya tindakan Interpol untuk menangkap Syaikh Yusuf al-Qaradawi semata-mata kerana mengikut arahan rejim diktator al-Sisi di Mesir. Perbuatan sedemikian adalah bercanggah dengan prinsip demokrasi serta menyinggung perasaan umat Islam di seluruh dunia. 

Syaikh Yusuf al-Qardawi sangat besar sumbangannya kepada dunia Islam. Interpol tidak sewajarnya menerima arahan al-Sisi kerana pemerintahannya adalah zalim.  Syaikh Yusuf al-Qaradawi dalam sejarah hidupannya sebagai seorang ilmuan dan da'i ternama sangat iltizam dengan pemikiran wasatiyyah (sederhana) dan sentiasa memupuk hubungan baik antara penganut-penganut Islam dan bukan Islam. 
 
Justeru, BiPPA KEADILAN menyeru kepada Kerajaan Malaysia supaya segera mengambil inisiatif tegas bersama dengan beberapa buah Kerajaan di dunia Islam untuk meminta rejim al-Sisi menarik balik tindakan menyeneraikan al-Qaradawi sebagai seorang pengganas dan menyerahkan kepada Interpol.   Selanjutnya, OIC sebagai sebuah badan penting di dunia Islam seharusnya berperanan bersama lain-lain NGO di seluruh dunia, mencari jalan terbaik bagi  menyelamatkan Syaikh al Qaradawi dari penginayaan dan penghinaan ke atas dirinya.

Dr Muhammad Nur Manuty
Pengerusi 
Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama (BiPPA)
Parti Keadilan Rakyat
22hb Disember, 2014  

Email: dr_manuty@hotmail.com
Tel: 019 - 3328302‎
Sent from my BlackBerry 10 smartphone.