SharpShooter Followers

Thursday, September 17, 2009

Nostalgia P.Pinang

NOSTALGIA P.PINANG

PENGENALAN

Negeri Pulau Pinang yang terkenal sebagai Pulau Mutiara terletak di utara pantai barat semenanjung Malaysia.Negeri ini mempunyai kawasan yang meliputi keluasan seluas 285 kilometer persegi dan sepanjang 760 kilometer persegi di Tanah Besar yang dikenali sebagai Seberang Prai.

Kawasan Seberang Prai dihubungi dengan Jambatan Pulau Pinang dan per khidmatan feri selama 24 jam sehari. Populasi penduduk di negeri Pulau Pinang ini adalah adalah sebanyak lebih daripada 1 juta orang yang meliputipenduduk berbilang kaum yang maana kaum Melayu sebanyak 32%, Cina 59% dan India seramai 7%.

GEORGETOWN
Georgetown terletak dikawasan utara pulau dan ia merupakan pusat pentadbiran kerajaan negeri yang mempunyai pusat komersial yang besar di negeri ini.Bandar metropolitan ini menggabungkan koleksi bangunan-bangunan lama dari barat dan timur. Pulau Pinang kini merupakan salah satu pusat percutian yang menarik dan juga merupakan pusat persinggahan kapal-kapal perdagangan di pelabuhan Pulau Pinang.

SEJARAH PENUBUHAN PULAU PINANG

Pulau Pinang pada hari ini terkenal dengan kependudukan penjajah pada zaman dahulu di mana Pulau Pinang pernah dijajah oleh Portugis, Belanda dan British. Negara-negara penjajah ini berusaha untuk merebut dan menguasai kawasan rempah ratus di kepulauan Melayu. Sejarah penubuhan Pulau Pinang bermula pada tahun 1786 di mana Francis Light berjaya memujuk sultan Kedah menyerahkan Pulau Pinang kepada British.

Francis Light telah mendarat di bahagian Esplanade jika mengikut sejarah. Francis Light telah menggunakan wang emas bagi mengarahkan orang-orangnya membersihkan kawasan tersebut. Nama asal bagi negeri Pulau Pinang ialah Price of Wales Islanddan kemudiannya diubah kepada Georgetown sempena nama King George III.

Pada tahun 1963 Pulau Pinang telah dimasukkan di bawah negeri-negeri selat bersama Melaka dan Singapura. Pulau Pinang kemudiannya berkembang menjadi pusat perdagangan teh, rempah ratus dan pakaian. Pulau Pinang telah berada di bawah jajahan pihak British selama lebih daripada 100 tahun sehinggalah pada tahun 1957. Pulau Pinang mendapat kemerdekaan dengan bergabung di bawah kerajaan Malaya yang baru dan yang akhirnya ditukar kepadaMalaysia pada tahun 1963.

Sejarah tetap sejarah. P.Pinang terus berubah. Saya paparkan gambar-gambar lama P.Pinang untuk tatapan bersama. Sudah pasti orang lama P.Pinang lebih tahu tentang bagaimana kehidupan di waktu itu.


PENANG ROAD

JAM BESAR P.PINANG


PENGKALAN WELL QUAY

PENANG ROAD

BAS DUA TINGKAT

KERETAPI BUKIT BENDERA

FERI DULU-DULU

BALAI POLIS BUKIT BENDERA
PENANG FREE SCHOOL

PADANG KOTA LAMA

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/