SharpShooter Followers

Monday, July 04, 2011

Agong mahu rundingan, ketua polis sudah tutup rundingan

Istana Negara malam ini mengeluarkan Titah Khas Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin mengenai perhimpunan pada 9 Julai ini.

Berikut adalah teks penuh Titah Khas tersebut:

Beta sedang mengikuti dengan teliti akan perkembangan cadangan Kumpulan Bersih untuk mengadakan perarakan dan perhimpunan beramai-ramai yang bertujuan untuk menyerahkan memorandum kepada Beta selaku Yang di-Pertuan Agong, dan bagaimana pihak kerajaan menangani isu ini khususnya agensi-agensi dan jabatan-jabatan yang terlibat.

Namun Beta yakin kepimpinan negara di bawah Yang Amat Berhormat Dato' Sri Mohd Najib Tun Haji Abdul Razak berkemampuan untuk menangani masalah ini dengan sebaik mungkin.

Beta menyeru di dalam keghairahan sebahagian rakyat berpolitik bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini hendaklah dipastikan juga bahawa tuntutan demokrasi itu tidak akan membawa kemusnahan kepada negara.

Kita tidak boleh terlalu terikut-ikut dengan amalan-amalan negara-negara luar secara umumnya kerana keharmonian dan kestabilan negara adalah asas penting bagi sesebuah negara yang perlu semua pihak pertahankan.

Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan rakyat secara adil dan bijaksana dan yang pentingnya Beta selaku Yang di-Pertuan Agong tidak mahu melihat negara bermasyarakat majmuk ini berada di dalam keadaan bermusuhan sesama sendiri ataupun sebahagian rakyatnya bermusuh dengan kerajaan atas apa jua alasan pun.

Setiap permasalahan yang timbul, kita sebagai masyarakat bertamadun hendaklah menyelesaikan secara rundingan dan tidak mengikut perasaan seperti pepatah Melayu "Yang Dikejar Tak Dapat Yang Dikendong Berciciran".

Hakikatnya demonstrasi jalanan banyak membawa keburukan daripada kebaikan walaupun niat asalnya baik.

Sebaliknya kita harus menumpukan kepada matlamat utama memajukan negara, bukannya mencipta masalah yang membuat negara berada terkebelakang. Ingatlah bumi mana yang tidak ditimpa hujan, lautan mana yang tidak bergelora.

Itulah pentingnya sifat kesederhanaan dan tolak ansur yang telah begitu lama diamalkan oleh warisan pentadbiran negara - Bernama

Ini satu tamparan hebat buat najimah dan ketua polis apco, janganlah pula menderhaka kepada Agong..

Tidak pula dikatakan kumpulan BERSIH itu haram, BERSIH bukan pertubuhan tetapi ia adalah gabungan NGO dan BERSIH lebih bersifat kempen dan tuntutan.

Hanya menteri yang dangkal mengatakan pertubuhan BERSIH haram. Bagaimana pula dengan PATRIOT?

Tuduhan komunis adalah tuduhan yang melampau dan tidak berasas. Kita tidak mahu peristiwa Memali berulang kerana Ustaz Ibrahim Libya juga pernah dituduh komunis dan ajaran sesat.

Siapa pun tidak mahu menghuru harakan negara. Alangkah indahnya jika polis boleh membenarkan perhimpunan sejuta belia selama dua hari, mengapa pula tidak benarkan BERSIH yang hanya mahu 300 ribu berhimpun secara aman untuk serahkan tuntutan kepada Agong.

Daulat tuanku..sembah patik harap diampun..


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone