SharpShooter Followers

Saturday, July 16, 2011

DAP perlu hormati PAS

Tindakan kerajaan Kedah di bawah pimpinan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengeluarkan arahan bertulis mengarahkan semua pusat hiburan di negeri itu menghentikan operasinya pada Ramadan ini adalah satu tindakan yang betul.
 
Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) menyokong penuh tindakan tersebut kerana ia menguatkuasakan undang-undang yang telah sedia ada iaitu Enakmen Hiburan dan Tempat-tempat Hiburan 1997 yang perlu dihormati oleh setiap rakyat tanpa mengira kaum.
 
"Tindakan Datuk Seri Azizan adalah satu tindakan yang betul kerana ia berdasarkan undang-undang. Oleh itu, Isma menyokong tindakan beliau dan tidak timbul isu ia perlu dirunding semula," kata presidennya, Ustaz Abdullah Zaik Abdul Rahman dalam satu kenyataan.

Katanya, sebagai menghormati bulan Ramadan yang mulia, pihak pengusaha pusat hiburan perlu mematuhi arahan tersebut walaupun sepatutnya aktiviti maksiat diharamkan bukan sahaja pada bulan Ramadan semata-mata.
 
"Bulan Ramadan adalah bulan yang mulia bagi umat Islam, maka ia perlu dihormati dengan menghentikan aktiviti hiburan dan maksiat. Ia bukan sahaja patut diharamkan pada bulan ini, malah sepanjang tahun," katanya.
 
Tambahnya, Isma juga berpendapat bahawa langkah yang diambil oleh pihak kerajaan negeri amat sesuai dengan imej Malaysia sebagai negara Islam.
 
Mengulas berkenaan tuntutan pihak DAP yang mahu perkara itu dirunding semula, Abdullah menyatakan bahawa tindakan melaksanakan undang-undang dan menegakkan syiar Islam tidak perlu dirunding sebaliknya harus dihormati oleh semua pihak.
 
Merujuk kepada kenyataan MCA pula, Abdullah mahu MCA menerima hakikat bahawa Malaysia adalah negara Islam yang merdeka dan memiliki undang-undang sendiri.
 
"MCA perlu terima hakikat bahawa Malaysia adalah negara Islam yang merdeka dan ada undang-undang sendiri. Jadi, tidak perlu merujuk kepada mana-mana norma asing seperti deklarasi hak asasi manusia atau sebagainya," jelas beliau

Sharpshooter - Mengapa DAP sering menggunakan media untuk menghentam PAS atau Keadilan? Ini bukan kali pertama DAP bertindak demikian malah itulah sikap sesetengah pimpinan DAP yang sering gunakan media dan bukannya saluran dalaman yang sepatutnya mereka gunakan.

Jika pimpinan PAS atau Keadilan gunakan media menghentam DAP atau rakan Pakatan Rakyat, akan dikenakan tindakan tetapi jika pimpinan DAP hentam PAS atau Keadilan seolah-olah ianya diharuskan. Di manakah keadilannya?

Adakah pimpinan DAP di Pulau Pinang buat keputusan semuanya berunding dengan Keadilan dan PAS? Jawapannya ada yang tidak, contohnya perlantikan YDP MPSP dan MPPP, langsung ianya tidak pernah dibincangkan bersama Keadilan dan PAS.

Tidak perlulah didedahkan semuanya tetapi apa yang perlu adalah mesyuarat Pakatan Rakyat di peringkat negeri wajib diadakan segera demi untuk kebaikan Pakatan Rakyat.


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone