SharpShooter Followers

Saturday, July 09, 2011

POLIS PERLU HENTIKAN KEGANASAN DAN KEKEJAMAN TERHADAP PERSERTA PERHIMPUNAN

Polis Diraja Malaysia (PDRM) perlu berhenti dari menggunakan kekerasan dan bertindak kejam terhadap orang bagi menyeleraikan perhimpunan aman seperti perhimpunan BERSIH hari ini.

Polis sepatutnya menggunakan budi bicara dan berperanan penting mengawal keadaan supaya perhimpunan berjalan aman, bukannya melakukan provokasi supaya tindakan kekerasan dapat diambil terhadap perserta perhimpunan yang tidak bersenjata dan tidak membahaya.

Di negara maju yang mengamalkan demokrasi, pihak polis dengan bijak dan berjayanya mampu mengawal perhimpunan supaya berjalan dengan aman.

Mengapa PDRM tidak boleh melakukan perkara yang sama di negara ini?

Perhimpunan BERSIH hari ini sepatutnya berjalan dengan aman tanpa sebarang insiden tetapi kerana keegoaan polis yang bertindak melampaui batas telah menyebabkan perhimpunan ini berlaku sebaliknya.

Ramai orang awam termasuk pemimpin parti politik yang mahukan keadilan dalam sistem pilihan raya di negara ini, telah cedera dan dirawat di hospital selain ada yang ditahan di PULAPOL.

Saya minta pihak berkuasa membebaskan mereka ini yang hanya melaksanakan tanggung jawab sebagai rakyat di sebuah negara demokrasi yang mana rakyat bebas bersuara dan berhimpun seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

Saya juga mengucapkan takziah kepada Baharuddin Ahmad yang meninggal dunia sewaktu perhimpunan aman. Jelas, ancaman dan kekerasan oleh pihak polis tidak menguntungkan mana-mana pihak.

YAB TAN SRI ABDUL KHALID IBRAHIM

DATO' MENTERI BESAR SELANGOR


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone