SharpShooter Followers

Tuesday, October 02, 2012

Rebat RM200 telefon pintar 3G "ekonomi bodoh Najib" - @rafiziramli

PEMBERIAN rebat RM200 secara one-off bagi pembelian telefon pintar 3G kepada 1.5 juta belia sebagaimana yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam penentangan Bajet 'Minta Nyawa' 2013 didakwa hanya akan menguntungkan kroni Umno Barisan Nasional sahaja.

Ketua Strategik PKR, Rafizi Ramli berkata, peruntukan rebat keseluruhan yang berjumlah RM300 juta itu sudah tentu sah digunakan di kedai-kedai telefon pintar yang dilantik oleh kroni.

Justeru katanya lagi, inisiatif tersebut  dianggap sebagai "langkah bodoh Najib" yang nyata lebih menguntungkan kroni berbanding keperluan sebenar belia terbanyak di tanah air ini.

"Ia hanya satu pengumuman bodoh.Berapa harga sebuah telefon pintar? Harga purata sekitar RM1,000.

"Jika anak muda mahu menikmati rebat  RM200, dia terpaksa membelanjakan RM800 dari poket sendiri untuk membeli telefon pintar...jadi, peniaga mendapat  RM800 (lagi).

"Jika anda tidak menggelarkan RM800, anda tidak akan mendapat telefon pintar.Mereka yang mendapat manfaat adalah peniaga yang dilantik.

"Ini akan terus meningkatkan perbelanjaan orang-orang yang membeli telefon pintar. Ia adalah 'ekonomi bodoh Najib'...dia (Najib) tak faham? Dua tak fikir?" kata Rafizi dipetik dari sesawang Free Malaysia Today.

Menurut Rafizi, "langkah bodoh Najib" itu dipercayai khalayak demi membeli kembali kepercayaan pengundi muda pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang kerana pertama menteri itu seakan menyedari bahawa mereka berkenaan rara-rata celik maklumat mengenai penyelewengan laras dalam pentadbiran Kerajaan Pusat


Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone