SharpShooter Followers

Friday, December 04, 2009

PRU 13 - Anwar minta Australia jadi pemantau

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengetuai ikatan pembangkang menghadapi pilihan raya umum Mac 2008 meminta Australia menghantar pasukan pemerhati untuk memantau perjalanan pilihan raya umum ke-13 yang ramai jangkakan kemungkinan diadakan dalam waktu terdekat.

Mandat semasa hanya akan berakhir April 2013 tetapi ramai meramalkan ia kemungkinan dipanggil dalam tempoh satu hingga dua tahun lagi.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menjangkakan pilihan raya umum akan diadakan dalam tempoh dua tahun.

Dalam temu bual dengan akhbar Australia, Anwar yang juga Ketua Umum Pakatan Rakyat, ikatan tidak formal yang dibentuk selepas pilihan raya umum ke-12 Mac 2008 memberitahu bahawa sistem pilihan raya negara ini masih memperlihatkan beberapa kekurangan yang tidak memihak kepada mereka.

Kempen pilihan raya yang dijangkakan tahun depan bukan sesuatu yang mudah bagi Anwar yang kini berhadapan dengan kes liwat — yang kedua dalam tempoh 10 tahun.

Pada pilihan raya umum tahun lalu PR yang terdiri daripada DAP, PKR dan PAS memenangi 82 kerusi Parlimen dengan menafikan kedudukan majoriti dua pertiga yang dinikmati Barisan Nasional (BN) sejak 50 tahun lalu.

Malah PR menguasai Kedah, Pulau Pinang, Kelantan, Perak dan Selangor. Bagaimanapun Perak kembali diambil alih oleh BN selepas tiga wakil rakyat PR keluar parti masing-masing.

"Senarai pemilih tidak boleh dicabar, tiada liputan (bebas) media, anggota keselamatan (juga) bukan berpihak kepada kami," kata Anwar dipetik The Age. Tulisan akhbar itu dimuatkan dalam blog beliau hari ini.

"Pada masa lalu (pilihan raya umum ke-12 Mac 2008) kami telah lakukan dengan baik. Kali ini kami meminta negara-negara seperti, termasuk Australia, agar menghantar pasukan bebas (untuk memantau perjalanan pilihan raya).

"Jangan bercakap pasal demokrasi jika anda menafikan perkara ini dan mengatakan yang baik-baik sahaja untuk menyenangkan pemimpin-pemimpin diktator dan autoritarian," kata Anwar memenangi kembali kerusi Parlimen Permatang Pauh menerusi pilihan raya kecil Ogos 2008.

Negara pernah menerima kehadiran pasukan pemantau ketika pilihan raya umum 1990.

Ketika lawatan ke Malaysia tahun lalu, Perdana Menteri Australia Kevin Rudd memuji Malaysia sebagai negara yang demokrasinya berkembang dengan baik meskipun diselubungi dakwaan adanya unsur membeli undi dan rasuah.

Bagaimanapun Anwar berpendapat bahawa Rudd telah silap dalam pandangannya itu sambil menyifatkan ia sebagai kenyataan diplomatik semata-mata.

Kata Anwar, untuk mengatakan bahawa Malaysia mengamalkan demokrasi yang mantap dengan jelas menggambarkan salah faham tentang isu sebenar yang wujud.

"Sistem kehakiman tidak bebas, anda tiada akhbar yang bebas. Rangkaian-rangkaian televisyen dikawal oleh parti pemerintah. Apakah bentuk demokrasi mantap yang anda bercakap?

"Saya mesti mengatakan bahawa dari segi hubungan dua hala, (Rudd) bukan sahaja hanya perlu menyedapkan kerajaan memandangkan pembangkng juga mempunyai komitmen untuk mempunyai hubungan dua hala yang mantap dengan Australia," kata Anwar yang dilihat sebagai intrumen utama dalam menyatukan pembangkang di bawah ikatan PR.

Anwar akan berada di Australia esok untuk bercakap mengenai pengalaman komuniti Islam di Asia Tenggara pada majlis Parlimen Agama Dunia di Melbourne.

Beliau juga akan menyampaikan syarahan di Monash University berhubung pengalaman Asia dalam menghadapi krisis kewangan dunia.



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/