SharpShooter Followers

Wednesday, December 29, 2010

Malaysia juara malam ini.. :-D

Pertembungan antara pasukan Malaysia menentang Indonesia pada perlawanan akhir Piala AFF-Suzuki diibaratkan sebagai pertemuan klasik bagi kedua-dua pasukan, kata pengurus pasukan Indonesia Andi Darussalam Tabussala.

Beliau berkata pertembungan antara kedua-dua pasukan akan sentiasa diberi tumpuan oleh semua pihak.

“Pertandingan pada hari Ahad ini di Stadium Nasional Bukit Jalil dilihat amat menarik kerana selama ini pertandingan bola sepak Indonesia-Malaysia adalah satu pertemuan klasik,” katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat pengurus pasukan di Stadium Nasional, Bukit Jalil di sini.

Mengenai pertemuan akhir Ahad ini, beliau berkata semestinya kedua-dua pasukan sudah mengatur strategi masing-masing selepas pertemuan yang terdahulu.

“Selepas bertanding di Indonesia (pada peringkat kumpulan), kami sudah mengetahui corak permainan antara satu sama lain. Persaingan sudah semestinya sengit,” katanya.

Pertemuan pusingan pertama peringkat akhir Piala AFF-Suzuki pada Ahad ini akan menyaksikan pasukan Indonesia buat pertama kali bermain di gelanggang luar dari Jakarta.

Pada peringkat kumpulan, Indonesia bermula di gelanggang sendiri iaitu di Stadium Gelora Bung Karno selepas menjadi tuan rumah untuk Kumpulan A dan seterusnya dua perlawanan peringkat separuh akhir juga berlangsung di venue yang sama selepas Filipina tidak mempunyai gelanggang yang sesuai.

“Tidak ada masalah… kita bermain sama sahaja sama ada bermain di Kuala Lumpur atau di Jakarta. Ada di antara pemain pernah bermain di sini seperti Bambang Pamungkas yang bermain untuk Selangor tidak lama dulu.

“Kita akan bermain semaksima mungkin dan kami tahu bahawa kami perlu mencari kelebihan di sini. Bermain sebagai pasukan yang bertandang adalah lebih sukar kerana kita perlu berusaha lebih untuk membawa kelebihan (agregat),” katanya.

Bagi jurulatih skuad bola sepak kebangsaan K. Rajagobal pula, pertemuan akhir ini sudah semestinya dinanti-nantikan.

“Selepas perlawanan dengan Vietnam (perlawanan separuh akhir menentang Vietnam), sudah tentu kami mahukan keputusan yang positif. Kami mahu menang… kami tiada pilihan lain. Kami tahu bahawa selepas ini kami akan balik ke Indonesia (perlawanan akhir kedua).

“Selaku jurulatih, saya mahu pemain saya beraksi dengan baik dan mencapai kemenangan. Para pemain sudah bersedia untuk perlawanan akhir. Saya rasa ia akan merupakan perlawanan akhir yang menarik. Tidak banyak bezanya dalam latihan… ia latihan biasa dan kami akan beri tumpuan dalam aspek tertentu yang saya tidak boleh jelaskan,” katanya.

Beberapa pemain Malaysia turut mengalami kecederaan dengan pemain tengah Amirulhadi Zainal dan Khyril Muhymen sedang pulih daripada kecederaan di lutut.

Bagaimanapun, Amirulhadi menyertai latihan pada Jumaat pagi dan kedua-dua mereka dijangka bersedia untuk perlawanan berkenaan.

Pusingan pertama perlawanan akhir Piala AFF-Suzuki akan berlangsung Ahad ini di Stadium Nasional di Bukit Jalil, manakala perlawanan kedua pula di Stadium Gelora Bung Karno Stadium di Jakarta pada 29 Dis.

Sharpshooter - Jangan lepaskan peluang menonton perlawanan klasik ini, mungkinkah zaman kegemilangan bolasepak Malaysia akan kembali bersinar.

Kita patut berbangga dengan pemain-pemain bolasepak negara kerana berjaya mengembalikan zaman kegemilangan bola sepak apabila melangkah gah di pentas final Piala AFF Suzuki 2010 dengan menundukkan Indonesia 3-0 pada final pusingan pertama. Sudah pasti kita rindukan saat-saat kegemilangan bolasepak negara dan sudah pasti juga nama Lagenda Bolasepak Mokhtar Dahari tidak mungkin hilang dalam ingatan.

Pada awal 1960an hinggalah awal 1980an, bola sepak Malaysia amat disegani. Dalam tempoh tiga dekad itu Malaysia berjaya melayakkan diri ke Sukan Olimpik iaitu pada 1972 di Munich dan 1980 di Moscow dengan barisan pemain seperti M Chandran, Syed Ahmad, Namat Abdullah, Soh Chin Aun, R Arumugam, James Wong dan Hassan Sani.

Dua kali Malaysia berjaya menampilkan diri dalam Piala Asia secara merit iaitu 1976 dan 1980 serta meraih pingat gangsa Sukan Asia pada 197 di Teheran.



Dato' Soh Chin Aun aka God Of War. Ketua Pasukan yang amat tenang dan disegani oleh kawan dan lawan.


Hassan Sani aka Lipas Kudung. Pemain yang lincah


Mendiang R. Arumugam aka spiderman. Lagenda Penjaga gol Malaysia yang sukar dicari ganti.



Santok Singh aka Ironman . Pemain pertahanan terbaik Malaysia.



Allahyarham Mokhtar Dahari (kiri) dan Diego Maradona (kanan) semasa perlawanan persahabatan menentang Boca Juniors.

Super Mokh adalah legenda bolasepak Malaysia yang tiada pengganti sehingga kini. Pada 1975, dia mewakili Malaysia melawan Arsenal dan menang 2-0 dengan arwah Mokhtar Dahari menyumbatkan kedua-dua gol. Selepas perlawanan Mokhtar Dahari dikatakan dilamar oleh pasukan the Gunners!

Arwah juga menjaringkan gol ketika melawan England yang berkesudahan seri 1-1. Mari kita imbau sejenak video di bawah khas buat Allahyarham Mokhtar Dahari. Al-Fatihah.



Semoga pasukan bolasepak Malaysia menjadi juara Piala AFF Suzuki 2010 malam ini.

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/