SharpShooter Followers

Tuesday, March 20, 2012

Amah kerabat diraja mati gantung diri atau digantung?

CHHOUY ditemui mati tergantung di jeriji tingkap (gambar kecil) yang terletak di belakang Balai Polis Desa Jaya.

Kosmo - Dua anggota polis di Balai Polis Desa Jaya, Kepong tergamam apabila menemui mayat seorang amah warga Kemboja yang bekerja dengan sebuah keluarga kerabat diraja sebuah negeri di utara tanah air tergantung di jeriji tingkap tandas balai polis itu.

Mayat wanita yang dikenali sebagai Chhouy Ren, 33, itu ditemui pada pukul 6.40 petang dalam tandas tersebut dengan lehernya terjerut pada sehelai seluar yang diikat pada jeriji tersebut.

Difahamkan, dia datang ke negara ini sejak lima bulan lalu dan baru bekerja dengan majikannya yang merupakan seorang Datin berusia 45 tahun minggu lepas.

Dua hari sebelum kejadian, pembantu rumah berkenaan telah ditahan oleh pengawal keselamatan di kawasan perumahan majikannya di Valencia, Desa Jaya dekat sini pada pukul 4 petang selepas dia dikatakan telah melarikan diri sejauh dua kilometer kerana memberontak untuk berhenti kerja.

Dia melarikan diri selepas hasrat dia untuk berhenti kerja pada hari berkenaan memerlukan dia menunggu tempoh beberapa hari berikutan ejennya gagal dihubungi manakala pejabat agensi itu pula tutup sempena cuti umum.

Pihak kedutaan Kemboja pula memaklumkan pihaknya memerlukan satu hingga dua minggu untuk urusan antara amah berkenaan dengan ejen itu.

Tanpa diduga, mangsa kemudian menjerit lalu terus berlari keluar rumah sebelum dia ditahan oleh pengawal kawasan perumahan dan ditempatkan di sebuah bilik.

Keesokan harinya, pengawal berkenaan membawa mangsa ke balai polis kerana bimbang dia akan mencederakan sesiapa ekoran kemurungan yang dialaminya. Mangsa kemudian meminta tumpang sementara di balai polis itu kerana tiada tempat tinggal.

Sharpshooter - Persoalannya siapa akan membela nasib amah? adakah amah bila mati ibarat mati katak kerana tidak ada siapa yang akan membela mereka, Adakah beliau mati bunuh diri atau dibunuh?


Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/