SharpShooter Followers

Wednesday, August 10, 2011

SPR - bercakap jujurlah dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak

















Tindakan mendaftarkan sebuah kampung bernama Kg Baru sebagai pengundi sah di negara ini dianggap menjijikkan dan perilakuan yang tidak boleh diterima oleh rakyat sekali gus menyifatkan kecuaian tersebut sebagai tindakan terdesak merencana undi hantu.

Mengulas lanjut perkara tersebut Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata, kejayaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mencipta sejarah apabila mendaftarkan Kg Baru sebagai pengundi dengan kad pengenalan bernombor 830527115422 serta dilahirkan pada 27 Mei 1983 semakin hilang kredibiliti untuk mengendalikan pilihan raya di negara ini.

Malah katanya, tindakan itu juga jelas memperlihatkan kepincangan SPR menzahirkan konspirasi terancang memusnahkan amalan demokrasi di negara ini.

"Sekarang ini dia(SPR) sedang merencanakan untuk menzahirkan undi hantu. Undi yang tidak masuk dalam kelayakan. Itu bukan kesilapan, itu perancangan.

"Jadi perancangan itu amat menjijikkan dan perlakuan ini adalah perlakuan yang tidak dapat diidentifikasikan dan sekarang baru dapat kita semak," katanya memberitahu Tv Selangor.

Justeru itu, alasan SPR dengan memberikan jawapan ia satu 'kesilapan' mahupun 'kecuaian' teknikal badan itu sudah tidak boleh diterima oleh rakyat lagi.

Minggu lalu, portal berita Malaysiakini melaporkan SPR menyenaraikan seorang penduduk berstatus penduduk tetap (PR) yang bernama Mismah sebagai pengundi pada daftar pemilihnya.

Walau bagaimanapun semakan dalam sistem pengesahan dalam talian JPN menunjukkan Mismah adalah pemegang MyPR kad No 640704715238.

Namun kira-kira empat jam selepas laporan itu disiarkan, status Mismah dalam sistemJPN, telah 'dinaik taraf' kepada warganegara.

Ketua pengarah JPN, Datin Jariah Mohd Said kemudiannya menjelaskan perkara itu tidak benar dan rekod JPN menunjukkan dalam kes Mismah, individu itu sebenarnya telah mendapat taraf penduduk tetap pada 17 Julai 1982.�

Sehubungan itu, Abdullah Sani mempersoalkan adakah pendaftaraan Kg Baru sebagai pengundi itu juga disifatkan sebagai 'kesilapan' teknikal badan itu dalam menjamin kemenangan pihak tertentu semata-mata.

"Alasan-alasan itu, jawapan 'biasa' yang telah kita lalui sebelum ini dengan begitu lama iaitu kesilapan-kesilapan yang dibuat dan dikatakan perkara ini akan dibaiki, dibaiki tetapi sebenarnya bukan, itu adalah perancangan yang menjijikkan untuk menjahanamkan demokrasi yang sebenar,"tegasnya.

"Ini namanya jabatan yang dikategorikan sebagai perencana untuk memusnahkan demokrasi,"ujarnya.

Tegasnya, kerana ketidaktelusan SPR itulah rakyat menggesa badan itu agar mengambilkira dan memandang serius lapan tuntutan BERSIH 2.0 yang dibuat pada 9 Julai lalu di ibu negara.

Ujarnya lagi, lapan tuntutan yang dibuat Bersih 2.0 sebelum ini jelas sangat relevan dan berasas.

Katanya, adalah wajar untuk SPR mengambil serius pendekatan Bersih 2.0 itu lebih-lebih lagi ketika badan itu kini terpalit dengan pelbagai salah laku yang menjijikkan.

"Bersih 2.0 bukan sahaja dikatakan relevan, tetapi kalau hukum yang diberikan oleh Allah S.W.T kepada kita, hukum manusiawi ini adalah wajib dan jika tidak buat, berdosa.

"Dan ini juga menjurus kepada persoalan, apakah perkara ini akan kita biarkan dan lepaskan Bersih 2.0? saya mencadangkan agar Bersih 2.0 ini diteruskan sehingga kita membersihkan sikap-sikap SPR secara total,"tegasnya.

Dalam perkembangan yang sama, Ahli Parlimen Ipoh-Timur, Lim Kit Siang menegaskan satu kajian yang terperinci perlu dilakukan segera bagi mengelakkan implikasi besar kepada negara ketika pilihan raya umum ke-13 nanti.

"Ini menunjukkan bahawa rekod SPR adalah banyak kesilapan dan penyelewengan yang perlu dibetulkan dengan satu kempen yang dibuat secara keseluruhan.

"Dan itulah sebab kenapa kempen Bersih yang mahukan satu pilihan raya yang adil dan bebas."

Mengulas lanjut alasan-alasan yang sering kali diberikan SPR berhubung kecuaian badan itu, ini jawapan Kit Siang.

"Sampai sekarang SPR tidak mahu melaksanakan lapan tuntutan Bersih 2.0 malah SPR menafikan bahawa dalam sistem ini ia perlu disesuaikan kerana sebelum ini terlalu banyak timbulnya keraguan pada pandangan dan pendirian SPR itu."

Beliau dalam pada itu berkata, jika SPR masih melakukan terlalu banyak kesilapan dalam mengendalikan pilihan raya di negara ini, satu Suruhanjaya DiRaja harus ditubuhkan bagi menyiasat perkara tersebut.

"Apa yang timbul mengenai tempat yang didaftarkan sebagai pemilih-pemilih ini mendapat desakan. Perlu ada satu Suruhanjaya DiRaja untuk memastikan sistem pilihan raya di negara kita sebenarnya adil, bebas dan bersih," tegasnya.

Jelasnya, satu kajian menyeluruh perlu diadakan bagi menjamin demokrasi di negara ini sekaligus tidak digadaikan dengan begitu mudah.

Sementara itu, wakil dari Pas pula, Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar mendesak nama daftar pengundi dibersihkan dengan segera ekoran terlalu banyak bukti ketidakcekapan SPR ditampilkan �oleh bukti-bukti yang wujud melalui Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun.

"Satu tindakan segera untuk memastikan perbersihan senarai daftar pemilih perlu diadakan serta dipercepatkan, sebab itu saya selalu mengatakan bahawa parlimen tidak boleh dibubarkan. Pilihan raya tidak boleh dipanggil selagi lapan tuntutan Bersih 2.0 yang antaranya senarai pendaftar pemilih ini tidak disempurnakan oleh SPR,"tegasnya.

Dalam pada itu, beliau menambah apa yang lebih membimbangkan kini adalah apabila SPR dijadikan alat oleh kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN) untuk bersekongkol dalam meraih undi terdesak hingga sanggup menghalalkan apa jua cara yang dikira boleh menyelamatkan politik kerajaan pemerintrah semata.

"Ini satu kes yang baru tetapi kes yang besar lagi ialah tentang pengundi berganda, maknanya ada dua kali nama itu wujud dan yang kedua



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com