SharpShooter Followers

Wednesday, January 16, 2013

#LISTEN LISTEN LISTEN "apa kata Bawani pada Menteri Saifudin..."

Insiden memalukan di Universiti Utara Malaysia (UUM) secara jelas memperlihatkan sisi hodoh bagaimana universiti kita hanya mahu mengajar surah-surah yang memuja Barisan Nasional (BN) dan memburukkan Pakatan Rakyat semata-mata.

Jika tidak dengan keberanian mahasiswa bernama Bawani KS mempertahankan hujah hingga gagal dijawab panelis serba dangkal pro-BN, Sharifah Zohra Jabeen tersebar di laman perkongsian video Youtube, tiada siapa yang terasa panas termasuk timbalan menteri pengajian tinggi, Saifuddin Abdullah.

“Sekarang orang ramai akan tahu apa yang berlaku di universiti awam dan bagaimana mereka boleh menganjurkan forum ‘Mahasiswa dalam politik’ dan menggunakannya untuk ‘brainwash’ pelajar dengan memberitahu mereka perhimpunan jalanan adalah salah sambil menunjukkan gambar-gambar pemimpin pembangkang seperti Nurul Izzah dan memberitahu kita agar tidak mencontohi mereka,” kata Bawani.

Walaupun tidak kecewa kerana dicaci secara terbuka, Bawani masih kesal tentang bagaimana keseluruhan forum dianjurkan untuk menjadikan pelajar universiti menentang perhimpunan Bersih dan perhimpunan jalanan untuk memperjuangkan hak rakyat.

“Dalam kebanyakan forum, mereka menunjukkan klip video perhimpunan dan gambar-gambar wanita yang terlibat dalam perhimpunan dan kemudian memberitahu pelajar-pelajar ini bagaimana wanita perlu bertindak atau berkelakuan dan tindakan tersebut adalah salah,” katanya menceritakan ketika dihubungi.

Nampaknya Saifuddin lebih berminat mencari publisiti murahan sanggup meminta supaya Bawani berhubung dengannya daripada meminta penjelasan Sharifah Zohra yang terang-terang menghina keintelektuakan mahasiswa dalam konteks minda terbuka, mengkritik dan dikritik.

“Dia memberitahu saya dia menyokong saya dan saya menjawab pemimpin NGO seperti Sharifah tidak harus dibenarkan untuk menganjurkan apa-apa forum yang berat sebelah dalam universiti awam,” katanya.

Sepatutnya Saifuddin menasihatkan mana-mana panelis yang dijemput hadir ke sesi percambahan minda sebegini supaya mengenepikan sentimen 'mahu menang' sebaliknya menumpukan perhatian dengan mendengar pandangan mahasiswa kemudian menjawabnya dengan fakta bukannya ikan jerung.

Jika beginilah yang ditunjukkan Sharifah Zohra bermakna Saifuddin telah gagal 'mendisiplinkan' penyokong BN seperti Sharifah Zohra dan harus meminta maaf secara terbuka kerana ia bukan setakat menghina mahasiswa malah program cuci otak sebegini sudah tidak relevan dengan perkembangan semasa yang maklumat diterima begitu pantas.

Nyata kementerian pengajian tinggi sekali lagi hanya membenarkan program memandulkan pemikiran mahasiswa diadakan di universiti awam tanpa memikirkan kesan jangka panjangnya terhadap kemajuan negara pada masa akan datang.

Respon MPP PMUKM berkaitan isu Bawani





Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Din Sharpshooter
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/