SharpShooter Followers

Sunday, October 11, 2009

Anwar cabar polis...siasat saya dan Khairy

Kehadiran Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim di Bagan Pinang menguja semangat jentera Pakatan Rakyat menghadapi amarah Barisan Nasional.

Laluan di Batu 4 Port Dickson lumpuh. Dari Terengganu hingga ke johor, penyokong-penyokong Pakatan Rakyat berkumpul di sebuah teratak kecil, dimana pemimpin reformasi itu berucap ke hadapan ribuan manusia yang hadir.

Acara malam ini adalah penampilan pertama Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat di Bagan Pinang. Memeranjatkan apabila khemah-khemah ceramah Umno-BN sunyi sepi di kala warga Bagan Pinang menyambut Anwar dan Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat - duo tiang sri Pakatan Rakyat.

Yang lebih memeranjatkan adalah kepadatan mereka yang hadir. Motokar dan motorsikal bersusun-susun dan terpaksa bersesak untuk bergerak beberapa sentimeter ke hadapan.

Bagi yang berjalan kaki, mereka terpaksa mencelah selangkah demi selangkah.

Namun susah-payah mereka nampaknya berbaloi dengan gempita suara masing-masing menyambut oratori mantan Timbalan Perdana Menteri ini.

"Kita berkumpul untuk pastikan kemenangan calon kita, yang menjamin kebaikan kesejahteraan kepada semua. Kita kena bekerja kuat, kita bertarung dalam keadaan yang seraba kurang dan sempit. Kita bertarung dalam keadaan media yang zalim dan berat sebelah yang menghebahkan fitnah, tidak beri ruang kita menjawab.

"KIta bertarung dalam keadaan 5000 undi pos yang tidak tentu ke mana. Sebab itu lah kita perlu menmanfaatkan kesempatan yang ada dui Bagan Pinang untuk buat perubahan,"katanya.

Seminggu berlalu, petugas-petugas parti Pakatan Rakyat dan BN bersaing memikat sokongan 13,664 pengundi di Dun Bagan Pinang. Pilihanraya kecil ini adalah yang kesembilan pasca PRU-12 8 Mac tahun lalu, dan perhatian seluruh negara tertumpu di sini.

Dari sembilan pilihanraya kecil, BN hanya memenangi satu di Batang Ai, Sarawak. BN tewas dalam semua pertarungan menghadapi Pas di kekalahan memalukan di Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Manek Urai dan Permatang Pasir.

Lantas, Bagan Pinang adalah peluang terakhir BN dari menyekat kemaraan Pakatan Rakyat menuju Putrajaya.

"Saya harap Ahad ini InsyaAllah pagi-pagi dengan lafaz Bismillah turun dan bagi kemenangan. Jangan satu undi pun hilang, jangan harapkan kempen sahaja perlu turun dan pastikan semua sokongan kepada Pakatan Rakyat. Selamatkan orang Melayu Islam dan menjaga semua Melayu, Cina dan India," katanya.

"Kalau Bagan Pinang ini mudah laluan Pakatan Rakyat, lepas Bagan Pinang Putrayajaya lah.....InsyaAllah," katanya.

Calon BN, Isa Samad, berusaha keras menemui mereka-mereka yang pernah telah lama tidak dikunjungi. Mantan Menteri Besar Negeri Sembilan itu mengharapkan rekod 22 tahun sebagai Menteri Besar menjadi pancing terbaik memancing undi.

Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin turut menawarkan RM900,000 ringgit bantuan kepada tujuh sekolah-sekolah jenis kebangsaan cina, manakala Menteri Pertahanan Zahid Hamidi menyogok askar-askar Melayu dengan kolam renang dan padang futsal.

"Khianat ini maknanya pecah amanah, kita menentang Umno kerana pengkhianatan yang dilakukan. Bahasa, pendidikan ekonomi. Apa yang mereka lakukan saham Malayu mereka ambil, ini dasar Bumiputera jangan soal. Kontrak berbillion ringgit, cukuplah....cukup bagi pencen sudahlah...," katanya.

Anwar mengambil kesempatan malam itu mencabar pihak berkuasa membuka semula fail siasatan berhubung dakwaan beliau menyimpan RM3 bilion. Dan sekiranya perlu, Anwar mencabar pihak berkuasa menubuhkan juga Suruhanjaya Bebas mengali semula tuduhan yang telah lama terkubur itu.

"Tidak apa, itu tuduhan 1998, 11 tahun dia cari tidak jumpa dia nak cari lagi. Itu kerja dia, saya hendak jawab, saya jawab 1998 tubuhkan suruhanjaya bebas siasat saya, siasat bekas pemimpin, siasat pemimpin yang ada sekarang. siasat semua dengan bebas dalam bank dalam negara, tanah saham dan akaun di luar negara termasuk Switzerland.

"Semak saya, semak Mahathir, semak Khairy Jamaluddin mana dapat ratusan juta ringgit?" katanya

Anwar berkata demikian merujuk kepada gesaan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin kepada polis supaya kes tahun 1999 ini disiasat semula. Kes ini terbit dengan akuan bersumpah dari pembantu Gabenor Bank Negara Abdul Murad Khalid, yang bagaimanapun menarik-balik akuan tersebut.

Ketika dipenjara di Sungai Buloh, Anwar didapati tidak bersalah selepas disoal-siasat Badan Pencegah Rasuah.

"11 tahun kamu mengaibkan saya, fitnahkan saya cerita pasal RM3 bilion. malam ini saya hendak jawab. Siasat, siasat dengan bebas, siasat akaun dalam negara bagaimana seorang muda semata-mata kerana menantu perdana menteri. Seorang muda belum 25tahun pada masa itu hartanya ratusan juta, siasat semua saya setuju tiada masalah," katanya

Persoalan apakah Pas atau Isa Samad yang dipilih akan terjawab esok. Untuk Pas menewaskan gergasi ini, Pakatan Rakyat memerlukan kira-kira 4,720 undi orang Melayu

untuk menewaskan 4,604 undi pos tentera yang sekian lama menjadi nadi hayat Umno-Barisan Nasional.

Anwar merayu kepada supaya dipinjamkan sokongan kepada calon Pakatan Rakyat. Beliau menggesa pengundi mengundi untuk perubahan dan bukan projek-projek terbengkalai yang menjadi mercu pemerintahan BN di Bagan Pinang.

"Tan Sri Isa pergilah....duduk baik-baik buatlah rumah besar sedikit tidak mengapa. Biarlah negeri ini dan Bagan Pinang bagi pada tokoh muda, akhlak baik, professional yang dihormati, tokoh Pas yang disegani, disambut dan disokong oleh semua kaum Zulkefly Mohamad Omar," katanya.


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/