SharpShooter Followers

Thursday, December 22, 2011

KENALI HANG TUAH..HANG JEBAT DAN "HANG LUDAH"...

Ini HANG TUAH..Allahyarham P.Ramlee pernah berlakon memegang watak HANG TUAH dalam filem HANG TUAH...Seniman Agong P.Ramlee dilahirkan pada 22 Mac 1929 di pagi Hari Raya Aidilfitri di rumah neneknya di 40A, Counter Hall, Penang...Beliau meninggal ketika berusia 44 tahun pada pagi Selasa 29 Mei 1973 kerana diserang sakit jantung.... INGAT..P.RAMLEE TU ORANG PENANG...DI PENANG SEMUA KITA PANGGIL "HANG...."....semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang beriman..Al-Fatihah...



Antara skrip HANG TUAH yang popular pada babak akhir.."...SIAPAKAH YANG BENAR...JEBATKAH BENAR..ATAU AKUKAH BENAR....

Ini pula HANG JEBAT....Allahyarham Nordin Ahmad pernah berlakon memegang watak HANG JEBAT dalam filem HANG JEBAT.... beliau dilahirkan di Butterworth, Pulau Pinang pada tahun 1932 dan akhirnya pergi buat selamanya pada 15 Jun 1971 di Singapura...INGAT NORDIN AHMAD JUGA ORANG PENANG....DI PENANG SEMUA KITA PANGGIL "HANG...."

Antara peribahasa dan pantun yang dipopular oleh Nordin Ahmad dalam filem Seri Mersing....

Peribahasa: 'hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri saya, ada terlebih baik di negeri saya'

Pantun:

Kajang Pak Malau kajang berlipat,
Kajang saya mengkuang layu;
Dagang Pak Malau dagang bertempat,
Dagang saya musafir lalu.



Antara skrip yang terbaik adalah..."jangan..jangan sembah aku...aku bukan gila disembah...aku bukan sebagai Sultan Melaka yang mengagong-agongkan pangkat dan kebesarannya...aku Jebat..rakyat biasa...pangkat aku untuk kepentingan rakyat...bergerak aku untuk membuat jasa kepada rakyat..DAN AKU RELA MATI UTUK RAKYAT....kerana aku mahu KEADILAN...KEADILAN...............KEADILAN....

....semoga rohnya ditempatkan bersama-sama orang beriman..Al-Fatihah...

Itulah kisah sejarah lama pahlawan dan pendekar di Melaka bergelar HANG TUAH, HANG JEBAT, HANG LEKIR, HANG LEKIU DAN HANG KASTURI...

Ini GAMBAR siapa pula pendekar dan pahlawan Melayu Islam abad ini?...ini adalah gambar "HANG LUDAH"...nak tau betul ke tak....telefon no nie... +60192933631 +60122277266... HELLOOOO...NIE HANG LUDAH KER.... :-)


Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/