SharpShooter Followers

Wednesday, August 11, 2010

Ya Marhaban Ramadhan Al-Mubarak


Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mendoakan semoga amalan ibadah puasa disempurnakan sebaiknya hingga mampu meningkatnya darjat ketakwaan sambil mengucapkan selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan al Mubarak yang sememangnya dinanti-nantikan umat Islam seluruh dunia.

"Ibadah puasa memupuk pendidikan jiwa dan rohani, membuatkan kita bermuhasabah betapa ibadah ini bukan sekadar menahan lapar dan dahaga.

"Ibadah di bulan Ramadhan al Mubarak menuntut kita untuk peka dengan lingkungan, menginsafi kekurangan diri dan masyarakat sekaligus membangkitkan hasrat melakukan kebaikan serta memperkukuh usaha menghilangkan kemudaratan," kata Anwar dalam perutusan bulan Ramadhan yang disiarkan melalui blognya.

Katanya, melalui kesempatan dan kerahmatan yang hadir bersama bulan yang mulia ini memberi ruang untuk dimanfaatkan oleh umat Islam mendekatkan diri kepada Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Ini ditegaskan oleh Allah SWT di dalam Al-Quran lewat ayat 183 Surah Al-Baqarah:

“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kepada kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan atas orang-orang sebelum kami, supaya kamu menjadi orang yang bertaqwa”.

Anwar yang juga Ketua Umum KEADILAN turut mengingatkan umat Islam supaya menjalani tarbiyyah dan tazkiyyah sepanjang madrasah Ramadhan yang menemukan umat Islam dengan dua medan iaitu medan perjuangan dalam diri serta lingkungan.

Beliau meminta umat Islam supaya terus beristiqamah berusaha menjalani ibadah puasa ini agar tercerna serta terpancar akhlak dan sahsiah yang terpuji.

Sementara itu Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail juga mengucapkan tahniah kepada umat Islam di atas kedatangan bulan yang mulia Ramadhan Al Mubarak.

"Menjelang Ramadhan Al-Mubarak ini, alhamdulilah sekali lagi kita diberi peluang oleh Allah untuk menyuci dan mebersihkan diri dari segi fizikal yang merangkumi zahir dan batin.

Pada Ramadhan kali ini, kita diberi peluang hayat untuk membersihkan diri, meningkatkan lagi iman dan ketetapan kita, dan memperkukuhkan lagi semangat perjuangan kita.

"Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak," kata Dr Wan Azizah.

Sharpshooter : Semoga amalan dalam bulan Ramadhan Al-Mubarak tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnya...

Selamat menjalani ibadah berpuasa buat semua yang mengenali sharpshooter..


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/