SharpShooter Followers

Tuesday, July 10, 2012

LRT Ampang - Bolehkah tukang paip air bina LRT? jutaan nyawa rakyat terancam...ikuti luahan seorang Jurutera @ikhwanhafiz

Adalah malang sekiranya kerajaan membuat kesilapan dalam memilih kontraktor yang layak untuk tender ini dan seterusnya membahayakan nyawa ratusan ribu rakyat yang menggunakan perkhidmatan LRT setiap hari.

Sejak 2 minggu lepas, negara telah digemparkan dengan pendedahan skandal projek LRT Ampang oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli yang mendakwa wujudnya campurtangan Perdana Menteri (PM), DS Najib Razak dalam menganugerahkan projek tersebut kepada konsortium George Kent JV bernilai RM960juta. Kontrak tersebut adalah bagi kerja-kerja projek tambahan sistem LRT Ampang “The Engineering, Procurement, Construction, Testing and Commissiong of System Works for the Ampang Line Extension Project”.

Dakwanya lagi, merujuk kepada mesyuarat Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan (JPMK) pada 25 Januari 2012 yang dipengerusikan oleh PM, kerajaan telah memutuskan untuk menganugerahkan kontrak projek ini kepada Konsortium Balfour Beatty-Invensys.

Namun, berita di Business Times pada 22 June 2012 lepas memetik sumber syarikat Prasarana mengesahkan kenyakinan bahawa George Kent akan memenangi bidaan projek tersebut telah menimbulkan keraguan besar kepada kita bagaimana syarikat yang gagal dalam penilaian teknikal mampu memenangi kontrak kerja-kerja pembinaan sistem LRT Ampang. Kegagalan George Kent dalam penilaian teknikal ini telah didedahkan oleh Rafizi Ramli di sidang media lepas dan di dalam blognya.

Sambungan di sini.



Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Din Sharpshooter
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/