SharpShooter Followers

Monday, March 29, 2010

Faham Keadilan baru cakap soal Melayu

Ketua Umum KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim menasihati umat Islam supaya memahami prinsip asas ajaran Islam iaitu keadilan sosial sebelum mempersoalkan isu lain.

Beliau berkata adalah penting masyarakat islam memahami tujuan utama disebalik hukum syariah supaya tidak terjerumus kepada kezaliman dan tindakan yang merugikan umat.

"Kita jangan tergolong dalam manusia yang berbicara mengenai kebaikan tetapi tidak pertahankan kebaikan. Oleh sebab itu kita mesti faham dalam kehidupan kita samada perjuangan kita baik dalam keluarga, masyarakat, politik, ekonomi atau sosial tidak lari daripada dasar akidah.

"Keyakinan kita kepada Islam mesti mencernakan akhlak yang baik kalau kita kata kita beriman. Akhlak yang baik itu pula melahirkan sahsiah, keperibadian yang baik dan sahsiah yang baik itu melahirkan roh perjuangan yang betul," kata Anwar pada majlis tazkirah di Masjid Kampung Jelai di Batu Kurau, Perak semalam.

Dalam tazkirah selama kira-kira 30 minit itu Anwar menerangkan silap faham mengenai prinsip keadilan yang diwakili Islam akan menyebabkan orang Islam melakukan perbuatan yang bertentangan dengan ajaran agama yang suci.

"Oleh sebab itu kita mendengar sesetengah pihak berkata mereka mahu menegakkan Islam tetapi pada masa yang sama membenarkan tindakan keluarga pemimpin negara membeli kilang arak terbesar, San Miguel di Filipina.

"Justeru itu istiqamah itu yang penting dan juga tarbiyah, sebab itu kita lihat 'katak' lompat sebab tarbiyah kurang dan keadaan ini harus kita perbaiki. Bila kita cakap pasal Islam mesti pada zahir iaitu akhlak, tidak semesti pada janggut dan kopiah sahaja.

"Maka yang paling penting ialah paksi, asas kena jelas dan soal Melayu, Islam, kenegaraan masuk dalam kategori kedua. Kalau kita lihat ayat-ayat Al Quran awal yang diturunkan sebelum hijrah dan sebelum Nabi SAW berjuang seperti Surah Al Muzammil, ajarannya ialah kita mesti tunduk kepada kebesaran Allah SWT. Kalau tidak kita akan tunduk kepada kebesaran projek, kebesaran tender, JKKK, pangkat atau wang ringgit. Oleh itu kalau kita balik kepada pangkal atau fundamental ini, bila kita bicara pasal politik, ekonomi, sosial ia tidak akan lari daripada prinsip keadilan," kata Ketua Pembangkang kepada jemaah yang hadir.

Begitu juga dalam isu membantu orang Melayu, prinsip keadilan itu juga jangan dilupakan ujar beliau.

"Kita nak tolong Melayu tetapi apakah tolong Melayu itu dengan cara memperkayakan dua tiga kerat orang sahaja dan biarkan rakyat Melayu terbanyak yang bawah merempat? Adakah adil jika kita mentadbir negara kemudian itu kita ambil kesempatan untuk jadikan keluarga kaya raya. Kita kata kita mahu orang patuh pada Islam, siapa minum bir kena rotan dan Islam jelas dalam perkara ini tetapi bila ada pembesar, pemimpin parti, keluarga mereka beli syarikat arak terbesar di Filipina semua orang diam. Kenapa bila kena orang besar kita diam tetapi bila perkara sama dilakukan orang kampung, orang biasa kita tangkap, kita hukum.

"Islam tidak kata kalau orang bawah curi potong tangan tapi orang besar ambil RM540 juta komisyen beli kapal selam, dia selamat tak kena hukum, bila RM50 dikatakan rasuah tetapi RM540 juta komisyen kapal selam dikatakan komisyen, apabila perbezaan ini berlaku ini bermakna tidak tertanam roh perjuangan dalam diri.

"Kita juga bagaimana perlaksanaannya bila mereka kata nak tolong Melayu tapi bila tengok senarai Melayu yang paling kaya hanya adik Perdana Menteri, anak Perdana Menteri, yang kita ni apa, hamba abdi, kuli kelas tiga? Kalau kekayaan itu melimpah hanya kepada dua tiga kerat orang sahaja dan yang lain tengok saja ini tidak adil.

Anwar juga menyentuh mengenai erti pergorbanan dalam perjuangan menuntut keadilan dan kebenaran sambil tanggungjawab pemimpin bukan untuk mencari habuab diri sendiri.

"Tanggungjawab bukanlah keistimewaan. Bila jadi pemimpin nak kontrak, berebut habuan, kalau ini terjadi maka hilang roh perjuangan. Kita tak boleh berjuang dapat habuan dulu baru tanggungjawab.

"Kita nak Melayu macam mana jadi pemimpin? Kita mahu Melayu yang ikut amanah dan bertanggungjawab dan bukannya Melayu yang guna Melayu lain untuk kayakan diri sendiri dan keluarga," tegas Anwar lagi.

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/
Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat
(Din Binjai)