SharpShooter Followers

Tuesday, March 30, 2010

Kenapa Presiden baru MCA tidak didakwa

Perdana Menteri Najib Razak, Ketua Polis Negara Musa Hassan dan Peguam Negara Gani Patail lazimnya bingkas menegaskan sistem keadilan negara dilaksanakan tanpa memilih bulu dan yang salah tetap di kenakan tindakan.

Namun ketiga-tiga mereka membisu apabila berdepan dengan isu skandal video lucah Chua Soi Lek – bekas Menteri Kesihatan yang diangkat sebagai presiden baru MCA pada pemilihan parti itu Ahad lalu.

Sikap itu membawa tafsiran Chua dilindungi dan diberi layanan khas walaupun sendiri mengaku melakukan seks haram luar tabii yang menyalahi undang-undang negara.

Beberapa laporan polis di buat terhadap Chua setelah beliau mengakui melakukan hubungan seks di luar tabii dan pita rakaman itu diedarkan secara meluas di seluruh negara.

Namun semua itu dilupakan malah Najib mengangkat Chua sebagai penyelaras Barisan Nasional pada tahun lalu.

Musa dan Gani setakat ini tidak tampil untuk memaklumkan hasil siasatan atau memberi penjelasan mengapa tidak ada pendakwaan terhadap Chua.

Dan semalam, setelah diisytiharkan presiden baru MCA, segala laporan polis dan hasil siasatan pihak berkuasa nampaknya sudah dilupakan, bukan sahaja oleh Chua , tetapi juga oleh peguam Negara dan ketua polis Negara dan perdana menteri sendiri.

“ Dalam kes Chua Soi Lek di mana beliau mengaku kesalahan yang beliau lakukan, video juga telah dikemukan, tetapi UMNO-Barisan Nasional gagal untuk mengambil tindakan yang tegas terhadap Chua Soi Lek.

Persoalan beliau telah dimaafkan oleh perwakilan, adalah masalah dalaman parti tetapi jenayah yang telah dilakukan mestilah diadili oleh mahkamah yang terbuka.

Dari segi ini kita dapat melihat UMNO bukan berminat untuk membanteras jenayah tetapi mereka sekadar memilih bulu cuba melempar fitnah terhadap Pakatan Rakyat," kata Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali.

Peguam Sankara Nair adalah antara yang pertama mempersoalkan kewibawaan Gani atas keengganannya mendakwa Soi Lek walaupun mempunyai bukti amat kukuh termasuk pengakuan bekas menteri kesihatan itu.

Sankara menyifatkan keengganan Peguam Negara untuk mendakwa Chua sebagai “ diskriminasi tahap paling tinggi dan mencerminkan sikap berat sebelah Peguam Negara”.

“Kes mengenai dia yang ada oral seks dan sebagainya itu, kita lihat Peguam Negara tidak mengambil tindakan terhadap perkara ini walaupun adanya keterangan yang nyata daripada pihak Chua Soi Lek sendiri dan juga pengakuan serta laporan polis dibuat terhadapnya," kata pengamal undang-undang Wan Anwar Wan Syahadat.

“Jadi mengapa dalam kes pendakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim, memang kita nafikan sekeras-kerasnya dan tidak mempunyai bukti dan nyata yang keras, kenapa Datuk Seri Anwar didakwa di mahkamah sedangkan Datuk Chua soi Lek tidak didakwa di mahkamah," tegas beliau.

Ahli Parlimen Bukit Bendera Liew Chin Tong, layanan berbeza untuk Chua dan Anwar menunjukkan kerajan mengamalkan dua sistem keadilan berteraskan kepentingan politik.

“Ini 1 Malaysia 2 sistemlah. Satu sistem untuk ahli-ahli Barisan Nasional, satu sistem untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim. Ini memang selective prosecution”

Dan apa pula kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz berhubung su ini.

“ Tak tau. Saya tak tau. Itu kita tanya polis, saya tak tau



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/
Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat
(Din Binjai)