SharpShooter Followers

Monday, March 29, 2010

Rahsia Dr Chua Soi Lek menang

Bekas Timbalan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek memenangi jawatan Presiden parti dengan majoriti tipis 68 undi, mengetepikan bekas pemimpin nombor satu Tan Sri Ong Ka Ting dan penyandang jawatan, Datuk Seri Ong Tee Keat dalam pemilihan parti di sini Ahad.

Dr Chua, 62, memperoleh 901 undi berbanding Ka Ting yang meraih 833 undi manakala Tee Keat di tempat tercorot dengan 578 undi.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai pula menang jawatan Timbalan Presiden setelah menerima 1,171 undi bagi mengalahkan bekas Naib Presiden dan rakan dalam Jemaah Menteri, Datuk Seri Kong Cho Ha yang mendapat 1,106 undi.

Bagi jawatan Naib Presiden, calon wanita tunggal, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen memperoleh undi tertinggi iaitu 1,528, diikuti bekas Naib Presiden Datuk Donald Lim (1,469), Timbalan Menteri Kewangan Datuk Chor Chee Heung (1,202) dan anggota Jawatankuasa Pusat Gan Ping Sieu yang juga meraih 1,202 undi.

Ini merupakan satu kemenangan manis buat Dr Chua yang terpaksa bertarung dengan dua pesaing yang sangat berpengaruh, namun membuktikan bahawa beliau masih popular dalam parti meskipun berdepan pelbagai pergolakan.

Pada 2 Jan 2008, beliau melepaskan jawatan dalam Kabinet dan Naib Presiden MCA selepas mengakui beliaulah lelaki dalam video seks yang tersebar dengan meluas.

Dalam pemilihan parti pada Oktober 2008, beliau mengalahkan bekas Setiausaha Agung dan abang Ka Ting, Datuk Seri Ong Ka Chuan, bagi jawatan nombor dua parti.

Beliau terbabit dalam pertikaian kepimpinan dengan Tee Keat apabila beliau dipecat kerana mencemarkan imej parti berikutan video seks pada Ogos tahun lepas.

Dr Chua kemudian diterima semula sebagai anggota parti semasa mesyuarat agung luar biasa MCA yang turut meluluskan undi tidak percaya terhadap Presiden parti.

Tinjauan saya dengan beberapa kawan2 Cina di Penang apa rahsia sebenarnya Dr Chua boleh menang, jawab mereka mudah.." Dr Chua sebenarnya adalah lelaki kebanggaan kaum Cina...terbukti dalam video...dia banyak hebat ooo..." terus mereka ketawa besar...



MCA sudah selesai, bagaimana dengan AMK Pusat pula, khabarnya inilah wajah trio yang tawarkan diri untuk bertanding jawatan Ketua AMK Pusat.

Shamsul Iskandar, YB Amirudin Shari dan Chegu Bard.

Siapakah yang paling layak terajui AMK Pusat...jom undi di atas..

Sementara itu Ustaz Badrul Amin mendahului calon lain untuk Parlimen Hulu Selangor.

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/
Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat
(Din Binjai)