SharpShooter Followers

Tuesday, January 18, 2011

Hotel konsep ala "Kapal Nabi Noh"

Photobucket

Arkitek Russia membina hotel terapung yang meniru konsep ‘kapal Nabi Noh’ yang dinamakan “ The Ark“. Perancangan hotel ini dipersembahkan kepada umum pada Hari Isnin (10/1/2011) lalu, dibangunkan untuk mengatasi bencana banjir akibat kenaikan pemukaan air laut.

Photobucket

Ketika bencana banjir terjadi, hotel ini boleh terapung di air laut sehingga mampu menyelamatkan manusia yang ada di dalamnya. Dalam keadaan tersebut, hotel yang didesign berbentuk cengkerang ini juga boleh menyediakan oksigen bagi penghuninya sebab bahagian dalamnya ditanam pokok.

Photobucket

Selain mengatasi banjir, hotel ini dikatakan juga tahan gempa bumi. Para arkitek yang membangunkannya mengatakan, rangka dan design hotel mampu menyebarkan berat secara rata sehingga boleh tahan gegaran dari bencana gempa bumi yang mungkin terjadi.

Photobucket

Hotel ini juga memiliki panel solar dan menampung air hujan yang akan memberikan tenaga dan air secara semulajadi. Bahagian dalam hotel dilengkapkan dengan tumbuh-tumbuhan yang selain memberi kualiti udara yang baik juga boleh menjadi sumber bahan sementara.

Photobucket

Bahagian luar hotel dibuat dari bahan yang transparen untuk memastikan cahaya cukup masuk ke dalam. Kawalan cahaya dilakukan dengan adanya filter di bahagian dalam ruangan. Sementara, sebuah lapisan khas juga digunakan untuk memastikan kualiti cahaya yang masuk ke dalam.

Hotel ini dibangun oleh firma arsitek Remistudio Russia dan International Union of Architect. Alexander Remizow dari Remistudio mengatakan, “Hotel ini dibangun untuk mendukung sistem kehidupan yang independen.”

Ia di atas permintaan untuk dan perlindungan dari kesan perubahan iklim serta keadaan alam sekitar yang ekstrem akibat dari aktiviti manusia yang merosakkan alam sekitar.

Untuk membangun sistem kehidupan yang independen, Remistudio mengatakan, “Semua tanaman telah dipilih berdasarkan kesesuaian, efisiens dalam mengatur pencahayaan dan kemampuan dalam mengeluarkan oksigen. Bumbung yang transparen mebuat tanaman boleh mendapatkan cahaya yang cukup.”

Photobucket

Photobucket

Sharphooter - Hebat sungguh kreativiti dan ciptaan manusia tetapi sudah pasti lebih hebat Pencipta manusia.

Berapa agaknya harga semalam bilik hotel tersebut. Rosmah pernah tidur di Hotel Atlantis, Dubai yang menelan belanja sebanyak 120,000 dirham atau kira-kira RM100,000 untuk satu malam. Hotel "The Ark" ini pasti lebih canggih dan mahal. Rosmah dah tempa agaknya..apa nak susah rakyat 1 Malaysia bayar..hahaha..


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/