SharpShooter Followers

Friday, March 12, 2010

Amk buat laporan Suhakam polis mengganas

Pemuda PKR membuat laporan kepada Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) berhubung dakwaan salah laku polis ketika sambutan ulangtahun kedua Pakatan Rakyat di Kampung Baru, Kuala Lumpur, Ahad lalu.

Memorandum bantahan itu diserahkan kepada Pesuruhjaya Suhakam, Datuk N Siva

Subramaniam oleh ketuanya, Shamsul Iskandar yang diiringi sepuluh ahli parti itu, semalam.

Menurut Shamsul, lebih kurang 60 anggota polis dan 20 anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) secara fizikal menganggu kelancaran perhimpunan mereka tanpa alasan yang kukuh.

“Mereka (polis) menyerbu tanpa amaran. Tiada notis sama ada bertulis ataupun lisan diberikan sebelum itu, “ kata Shamsul yang juga mendakwa tujuh orang termasuk seorang wanita cedera dalam kejadian berkenaan.

Menurut seorang mangsa, Roslan Mat, dia dibelasah dan digari sebelum ditahan.

“Apa kesalahan saya? Adakah saya merogol, merompak atau membunuh?” soal beliau kepada Siva Subramaniam.

Roslan juga mendakwa dia dibawa ke ibu pejabat polis wilayah Dang Wangi dan ditahan lebih lima jam dan dipaksa membuat pengakuan yang dia menghalang polis daripada menjalankan tugas.

Roslan, 49 berkata jika Pakatan Rakyat tidak dibenar menganjurkan sebarang perhimpunan, perkara yang sama sepatutnya dikenakan ke atas Barisan Nasional.

Seorang lagi mangsa, Tahir Said, melakonkan semula kepada Siva Subramaniam bagaimana dia mendakwa anggola FRU menyerangnya dengan belantan dan perisai.

“Sebaik sahaja diserang, saya tidak boleh bernafas kerana saya ada penyakit asthma,” kata Tahir yang cedera pada bahagian tangan ketika kejadian malam berkenaan.

Dalam memorandum yang diserahkan, Shamsul menggesa Suhakam supaya mengadakan siasatan awam berhubung perkara itu.

* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/