SharpShooter Followers

Tuesday, March 09, 2010

Nor Yaakop akan terlungkop

Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) terhadap bekas setiausaha politik menteri kanan (Gambar kiri - Hasbie Satar) yang ditahan bersama wang tunai RM2 juta bulan lalu, melibatkan bank asing dan hartanah luar negara.

Lantaran itu, Timbalan Ketua Pesuruhjaya (Operasi) SPRM, Datuk Mohd Shukri Abdull berkata, pihaknya memerlukan lebih banyak masa bagi melengkapkan siasatan kes berkenaan.

"Kes ini melibatkan akaun bank antarabangsa. Jadi, kita memerlukan masa untuk mengesan harta-harta di luar negara. Beri kami sedikit masa untuk selesaikan siasatan kes ini," katanya pada satu majlis anjuran suruhanjaya berkenaan.

Pada 18 Februari lepas, bekas setiausaha politik itu yang ditahan pada 12 Februari lalu, dibebaskan oleh SPRM dengan jaminan RM50,000.

Sebelum itu, pegawai SPRM dari Putrajaya telah menyerbu sebuah pangsapuri di Teluk Air Tawar, Butterworth, Pulau Pinang dan menemui wang tunai yang diikat mengikut nilai RM5, RM10, RM50 dan RM100 berjumlah kira-kira RM2 juta.

Semakan TV Selangor mendapati, kebanyakan blog menamakan Hasbie Satar sebagai individu berkenaan. Hasbie adalah bekas Setiausaha Politik kepada Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop.

Ada beberapa spekulasi persoalan siapakah Setpol yang disiasat SPRM?
Kenapa tidak didedahkan namanya?

Ini ulasan Sdr Zaharin (blogger Sang Kelembai) juga merupakan ahli Umno
dan pernah dipecat dari UMNO kerana mengkritik Pak Lah semasa Pak Lah menjadi Perdana Menteri.

Zahrain juga pernah turun ke Rembau untuk berkempen membantu Chegu Bard menentang Khairy pada tahun 2008.



Rakyat tertanya-tanya, adakah duit itu milik Hasbie Satar atau pun milik bosnya Nor Yaakop.

Rakyat juga tidak pernah lupa Dato Norza yang dulunya adalah Setiausaha Politik Nor Yaakob pernah terlibat dengan rasuah.

Mungkinkah ini adalah satu perancangan terancang konspirasi umno untuk menjatuhkan Nor Yaakob?

Cuba kita imbau kembali bagaimana liciknya pimpinan UMNO ketika itu DR Mahathir mahu menjatuhkan Muhamad Taib mantan MB Selangor dulu yang pernah digelar Mike
Tyson.

Beliau akhirnya ditahan di Australia ketika membawa 1.8 kilo wang tunai. Sepatutnya wang tunai tersebut akan dibawa oleh pramugara tetapi tiba2 pada hari tersebut pramugara tersebut ambil cuti.

Maka terpaksalah Muha
mad Taib membawa sendiri wang tunai tersebut. Beliau akhirnya ditahan di Australia. Inilah peristiwa yang berlaku ke atas mantan MB Selangor.

Menurut sumber dalaman UMNO, Nor Yaakob juga akan menerima nasib yang sama. Sebenarnya hampir semua pimpinan tertinggi UMNO terlibat dengan rasuah. Hanya mereka yang tidak bernasib baik sahaja akan kena perangkap yang dipasang sendiri oleh pimpinan UMNO.


Bukankah EZAM sendiri pernah buat laporan kepada SPRM terhadap kes Nor Yaakop. Ke mana hilangnya laporan dalam 6 kotak hitam itu.


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/