SharpShooter Followers

Monday, March 14, 2011

Kesan kekuatan twitter dan facebok


Akhbar Berita Minggu hari ini mencetuskan kontroversi apabila ia menyiarkan sebuah kartun mengenai kejadian tsunami di Jepun yang meragut nyawa ribuan rakyatnya.

Kartun lukisan Zoy yang disiarkan di muka dalam Berita Minggu - edisi hari Ahad Berita Harian - memaparkan superhero popular Jepun - Ultraman - lari lintang pukang dari ombak tsunami yang besar.

Berikutan itu, ramai rakyat Malaysia telah menyuarakan rasa kesal dan kemarahan mereka - melalui lamanweb sosial dan Twitter - terhadap Berita Minggu, malah ada yang menggesa supaya memboikot akhbar tersebut.

Satu laman petisyen online turut diwujudkan untuk membantah kartun tersebut, dan dalam beberapa jam sahaja, telah mengumpul 571 tandatangan. Beberapa ahli politik dari kedua belah pihak turut mengecam kartun yang menurut mereka sebagai tidak sensitif. Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, dalam Twitter, menulis bahawa BH perlu memohon maaf kerana menyiarkan kartun tersebut yang menurutnya tidak sensitif langsung terhadap apa yang menimpa rakyat Jepun.

Ahli parlimen Lembah Pantai yang juga naib presiden PKR, Nurul Izzah Anwar turut membidas penyiaran kartun itu yang disifatkannya sebagai tidak wajar dan tidak mewakili rakyat Malaysia yang begitu bersimpati dengan tragedi yang melanda rakyat Jepun.

Sementara itu, Berita Harian dalam satu kenyataan, memohon maaf atas rasa kurang senang yang timbul berikutan penerbitan ilustrasi tersebut. "Pelukis ilustrasi kami turut meminta maaf atas lakaran yang menimbulkan kontroversi," tambahnya. Pengarang kumpulan Berita Harian, Datuk Mior Kamarul Shahid turut menulis dalam Twitter, memohon maaf di atas penyiaran kartun tersebut.

Berikut adalah kenyataan penuh Berita Harian: Merujuk kepada ilustrasi mengenai tragedi tsunami di Jepun yang mencetuskan kontroversi dalam Berita Minggu semalam, kami ingin menjelaskan bahawa kami tidak berniat untuk mempersenda atau menunjukkan sikap kurang prihatin terhadap peristiwa yang berlaku Jumaat lalu. Malah kami juga tidak bertolak ansur dengan sebarang cubaan untuk memburukkan keadaan di negara berkenaan.

Kami mendapat banyak reaksi daripada pembaca berhubung ilustrasi itu menerusi laman sosial dan panggilan telefon daripada orang ramai yang prihatin mengenai nasib rakyat Jepun. Kami sensitif dengan tragedi yang menimpa rakyat Jepun, malah turut melancarkan Tabung Bencana NSTP-Media Prima untuk menggalakkan masyarakat menyumbang bagi meringankan beban mangsa bencana.

Kami turut menghantar wartawan ke tempat kejadian bagi membolehkan mereka melaporkan situasi sebenar tragedi. Kami berasa sedih dengan kesengsaraan rakyat Jepun yang kehilangan anggota keluarga dan harta benda. Pelukis ilustrasi kami turut meminta maaf atas lakaran yang menimbulkan kontroversi. Kami amat simpati dengan kejadian terbabit dan sekali lagi memohon maaf atas rasa kurang senang yang timbul berikutan penerbitan ilustrasi itu.

Sharpshooter - Inilah kekuatan dan kesan twitter dan facebook yang menyebabkan tumbangnya kerajaan Mesir. Kesannya twitter dan facebook juga menyebabkan TV3 mohon maaf di atas tersiarnya iklan hari raya kontroversi.

Kepantasan twitter dan facebook jugalah seluruh dunia dapat melihat dan mengetahui peristiwa tsunami yang berlaku di Jepun. Terasa amat ketinggalan sekiranya kita tidak mempunyai twitter dan facebook. Akhirnya Berita Hairan terpaksa mohon maaf.

Kerajaan dan pembangkang perlu peka dengan kekuatan twitter dan facebok. Sebenarnya masih ada lagi wakil rakyat baik pihak kerajaan mahupun pembangkang yang tidak tahu menggunakan facebook dan twitter termasuk di P. Pinang. Masa untuk berubah...anda mampu melakukannya...




* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/