SharpShooter Followers

Friday, June 01, 2012

Perutusan Hari Gawai oleh @anwaribrahim

Video Perutusan Hari Gawai:  http://www.youtube.com/watch?v=oJIx50nxsmA&feature=g-all-u

Perutusan Gawai dari Dato' Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang 

'Selamat Hari Gawai Dayak
Gayu guru, gerai nyamai
Lantang senang ngereja pengawa
Chelap lindap nguan menua
Betuchung baka bukit,
Bekebung baka langit,
Bepunchak baka jala,
Bulih reta bulih tengkira.
 
Untuk Hari Gawai pada 1-2 Jun ini, sebuah perayaan yang akan memenangi dan dekat di hati para saudara dan saudari daripada Sarawak, terutama komuniti Dayak, saya ingin mengirim ucapan tulus ikhlas dari hati kepada anda.
 
Walaupun terdapat segenap angka orang Dayak yang masih kekal didalam agrikultur, dan juga dalam industri yang lain seperti perkapalan, minyak dan pendidikan, tetapi nilai dan simbol Hari Gawai tetap sama.
 
Yang bahawasanya komuniti bergandingan bersama untuk menzahirkan apresiasi kepada  hasil yang melimpah ruah serta kelangsungan budaya itu.
 
Oleh sebab itu Hari Gawai perlu sentiasa diiktiraf dan diraikan bukan sahaja sebagai suatau perayaan untuk rakyat Sarawak, tetapi juga sebagai perayaan rakyat Malaysia.

Sarawak adalah negeri yang terbesar didalam Malaysia, antara penyumbang terpenting untuk kebajikan negara, terutama dalam sektor gas dan minyak. Kaum Dayak pula adalah komuniti keempat yang terbesar dalam negara kita.
 
Bagaimana keseiringan Sarawak (Dengan Malaysia), dan apakah cita-cita yang didukung Pakatan Rakyat kepada rakyat?
 
Amat mendukacitakan  bahawa majoriti dalam kekayaan sumber, Sarawak tidak menerima faedah yang setimpal sebagai negeri yang bertuah.

Kebanyakan kaum dicerakinkan menjadi kelompok-kelompok yang kecil, kekurangan akses kepada pendidikan, tawaran kerja, kemudahan asas seperti air dan perkhidmatan elektrik, serta penjagaan kesihatan.

Itu perlu ubah, itu perlu diubah.
 
Saya percaya bahawa arus perubahan telah mula bertiup kearah persisiran Sarawak.
 
Mereka yang telah kehilangan tanah kepada syarikat-syarikat yang secara jelas menindas, sudah mula menampakkan kemenangan dalam tuntutan hak mereka.

Pilihan Raya Kecil yang lalu adalah satu bukti bahawa rakyat Sarawak kini sudah bangkit menentang keterlampauan dan penindasan yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri sekarang.

Pakatan Rakyat tidak melihat Sarawak sebagai satu deposit tetap untuk sesiapa; Sarawak lebih penting daripada hanya sekadar undi. Sarawak terdiri daripada rakyat yang peduli, rakyat yang perlu dibebaskan untuk menerima takdir mereka sebagai rakyat.
 
Perubahan adalah tunjang Pakatan Rakyat untuk Sarawak, untuk membebaskan rakyat Sarawak.
 
Sarawak pada hemat kami adalah setara dengan Persekutan Malaysia.
 
Dalam visi kami untuk masa depan, rakyat Sarawak akan membentuk negeri mereka sementara membantu sebuah persekutuan yang lebih luas untuk menjadi lebih kuat dan bersatu.
 
Ini adalah semangat/tujuan sebenar Persekutuan Malaysia (Penyatuan Sarawak dalam Gagasan Persekutan Malaysia) ketika dibentuk pada tahun 1963.
 
Kepentingan negeri dan masa depan harus dijaga dan dijamin, seperti  yang  termaktub didalam Perlembagaan.
 
Rakyat Sarawak harus menghentikan peranan mereka daripada terus-terusan menjadi 'batu loncatan' dalam politik di Malaysia, terutama dalam perkara-perkara yang menglibatkan mereka.

Ini adalah matlamat yang kami tju, ini adalah apa yang kami janjikan.
 
Saya ingin mengkonklusikan dengan mengharapkan agar semua penyatuan semula Hari Gawai diadakan dengan semangat yang hebat untuk memperkasakan semula suatu budaya yang hebat dan kental. Juga kepada semua yang akan pulang ke rumah dan kampung halaman masing-masing, selamat didalam perjalanan mereka, dan mereka menyertai kami dalam Pakatan Rakyat untuk merealisasikan sebuah Malaysia yang adil kepada semua rakyatnya.

Sekali lagi, aku meri besai terima kasih ngagai semua kitai ke bansa Dayak ke nyambut Ari Gawai taun tu. Gayu guru, gerai nyamai! Ketegal Rakyat! Uuuuuhaaaaa!!!

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone