SharpShooter Followers

VIDEO CLIP PERTAMA JINGGA 13 YANG PALING POPULAR

Friday, February 25, 2011

Kebesaran Hari Jumaat

Apabila ALLAH berkata kepada para malaikat yg Ia akan menjadikan Khalifah di muka bumi maka sekalian para malaikat pun membangkang. Tindakan malaikat ini telah menimbulkan kemurkaan ALLAH.

Maka para malaikat pun segera memohon ampun dari ALLAH dngan mengelilingi 'Arasy sebanyak 7 kali sehinggalah ALLAH mengampunkan mereka.

Setelah itu ALLAH memerintahkan malaikat agar mendirikan sebuah rumah di bumi yg andainya anak-anak Adam melakukan dosa maka mereka bolehlah mengelilingi rumah itu sebanyak 7 kali ( Baitullah-Kaabah ).

Maka turunlah malaikat ke bumi membina Kaabah. Setelah siap ALLAH mengangkatnya ke angit yg keempat ketika DIA menjadikan banjir.

ALLAH juga menjadikan sebuah menara disamping Kaabah yg dinamakan Baitul Makmur.Panjang menara ini 500 tahun perjalanan.Bila tiba setiap hari Jumaat akan naiklah malaikat Jibrail a.s. ke menara Baitul Makmur itu lalu melaungkan azan.

Manakala malaikat Israfil a.s. naik ke atas mimbar dan berkhutbah sementara malaikat Mikail a.s. menjadi imam bagi sekalian para malaikat.

Setelah selesai solat berkata malaikat Jibrail a.s. "Pahala yg aku dapati dari solat berjemaah ini aku berikan kepada pembaca khutbah yg berada di bumi."

Berkata malaikat Mikail pula,"Pahala yg aku perolehi sebagai imam ini kuberikan kepada mereka yg menjadi imam di bumi pada hari Jumaat."

Berkata sekalian para malaikat,"Pahala yg kami dapati dari solat berjemaah ini kami berikan kepada mereka yg menjadi makmum di belakang imam."

Berkata ALLAH, "Wahai sekalian malaikatKU! Adakah kamu lebih pemurah kepada hambaKU dariKU,sedangkan AKUlah Yang Maha Pemurah dari segalanya.

Bersaksilah wahai para malaikatKU, AKU telah mengampuni mereka semua khususnya untuk umat ini dan umat yg terdahulu tidaklah mendapat keistimewaan ini."

 
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone