SharpShooter Followers

Friday, May 21, 2010

Bik Mama Ketua Wanita UMNO baru

Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansur didakwa cuba mengambil alih peranan Ketua Pergerakan Wanita Umno dan Menteri Wanita, Pembangunan dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil sebagai tokoh wanita di negara ini.

Ini berdasarkan kepada usaha Rosmah yang kini semakin mendominasi dan membayangi pengaruh Shahrizat dengan menggunakan kedudukannya sebagai 'Wanita Pertama' Malaysia.

Terbaru, Rosmah menjadi jemputan utama untuk berucap dalam forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) bertajuk "Memodalkan Potensi Wanita Dalam Perniagaan" yang ke enam Selasa lalu.

Hadir sama pada majlis itu termasuk Puan Sri Norainee Abdul Rahman, isteri Timbalan Perdana Menteri, Pengerusi Rangkaian Perniagaan Wanita WIEF, Datuk Dr Norraesah Mohamad dan bekas Menteri Perdagangan antarabangsa dan Industri, Tan Sri Rafidah Aziz.

Bagaimanapun, ketidakhadiran Shahrizat berucap dalam forum penting tersebut atas kapasiti menteri yang menjaga hal ehwal wanita menimbulkan spekulasi beliau tidak sehaluan dengan isteri Perdana Menteri itu.

Ketika diminta mengulas perkara ini, Ketua Wanita KEADILAN, Zuraida Kamaruddin berkata Rosmah kini bukan sahaja dilihat mahu mengambil alih tugas Shahrizat sebagai Ketua Wanita Umno tetapi juga peranan beliau sebagai Menteri Pembangunan Wanita dan Masyarakat.

"Apa yang Shahrizat lakukan? Adakah ini merupakan bayaran sebagai lantikan beliau sebagai menteri melalui pintu belakang?," kata beliau kepada Suara Keadilan.

Menurut Ahli Parlimen Ampang itu keghairahan Rosmah menonjolkan dirinya telah menenggelamkan pengaruh Shahrizat yang kini seolah-olah tidak lagi memainkan peranan sebagai anggota Kabinet.

Manakala Rosmah yang bercita-cita tinggi pula semakin ligat berucap di forum samada di dalam atau di luar negara untuk mempamerkan dirinya dengan menggunakan pengaruh media milik Umno-Barisan Nasional dan 'mencuri' gelaran 'Wanita Pertama' yang telah menyinggung Raja Permaisuri Agong.

"Ini jelas apabila beliau bersikap biadap dengan menggunakan gelaran sebagai Wanita Pertama, melampaui kuasa Raja Permaisuri Agong. Sebagai isteri Perdana Menteri, Rosmah seharusnya tahu tanggungjawab dan tugasnya serta tidak melebih-lebih. Sekiranya apa yang dilakukan mendatangkan keburukan ia akan memberi kesan kepada imej dan kepimpinan Najib sebagai Perdana Menteri," ujar Zuraida.

Beliau menambah keadaan ini berbeza ketika Tun Siti Hasmah Mohamad Ali menjadi isteri Perdana Penteri di mana sedar kedudukannya dan tidak terlalu menonjolkan dirinya seperti mana yang dilakukan Rosmah.

"Tun Siti Hasmah lebih diplomatik, menampakkan sifat keibuan dan ketrampilannya sebagai isteri PM. Dia tidak berlebih-lebihan dan tahu tentang bidang tugasnya sebagai isteri PM," katanya lagi.



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...Amizudin Ahmat (Din Binjai)http://sharpshooterblogger.blogspot.com/