SharpShooter Followers

Sunday, July 11, 2010

Pemuda PR Penang selar Gerakan

Pergerakan Pemuda Pakatan Rakyat Pulau Pinang berang dengan Gerakan yang menuduh Ketua Menteri, Lim Guan Eng berat sebelah dalam pelaksanaan polisi di negeri itu dan menyifatkan tindakan mereka tidak ubah seperti kumpulan pelampau Melayu - PERKASA yang diterajui oleh Datuk Ibrahim Ali.

Ahli pergerakan belia itu sebelum ini mempertahankan Lim di sudut pidato di Esplanade ketika Gerakan melemparkan tuduhan berkenaan.

Hari ini, kira-kira 30 ahlinya berhimpun di markas pejabat Gerakan di Jalan Macalister bagi mendesak parti komponen BN itu supaya memohon maaf.

Mereka tidak berpuas hati dengan keceluparan setiauasha Gerakan Kedah yang mendakwa Lim melayan orang Melayu dengan lebih baik dengan memperuntukkan dana kepada mereka.

“Gerakan bermain api apabila cuba meniupkan sentimen perkauman dengan menimbulkan isu peruntukan kewangan yang diberikan kepada kaum-kaum di Pulau Pinang, kata setiausaha Pakatan Pulau Pinang, Ng Wei Aik di luar pejabat Gerakan.

“Ini me
nunjukkan Gerakan bukan lagi parti pelbagai kaum tetapi telah menjadi seperti PERKASA yang terus mempersoalkan mengenai peruntukan berhubung hal ehwal pembangunan Islam di negeri ini,” katanya.

Ng membidas Gerakan dan berkata dakwaan mereka tidak berasas kerana dana yang diperuntukkan itu adalah untuk keperluan sesuatu komuniti tanpa mengira latar belakang kaum, agama, jantina serta pautan politik mereka.

“Setiap tahun kita memperuntukkan RM9.55 juta untuk pendidikan termasuk untuk sekolah-sekolah Cina, Tamil dan agama Islam,” katanya.

“Dakwaan Gerakan, bahawa hanya RM8 juta untuk bukan bumiputera adalah gimik politik dan tidak berasaskan fakta,” katanya.

Kenyataan Gerakan di sudut pidato itu menimbulkan kemarahan sekumpulan penduduk tua yang membidas pemimpin mereka kerana Lim dituduh mendiskriminasi masyarkat bukan Melayu.

Sem
entara itu, wakil PAS Mohamed Farouk yang juga berada pada bantahan ini menggesa Gerakan supaya memohon maaf kerana mengeluarkan kenyataan yang tidak tepat dan menguris sentimen rakyat Pulau Pinang.

“Jangan jadi seperti Umno yang berterusan memainkan sentimen perkauman bagi memecahkan perpaduan di kalangan orang Melayu dan bukan Melayu,” katanya.

“Dengan berbuat demikian, Gerakan menimbulkan masalah dan rasa kebencian bukan sahaja di kalangan penduduk pelbagai kaum tetapi juga di kalangan masyarakat Cina,” tambahnya.


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/