SharpShooter Followers

Friday, August 28, 2009

KDN Macam Kartun Rampas Majalah Kartun

Angkatan Muda Keadilan (AMK) prihatin dengan tindakan terkini pihak Keselamatan Dalam Negeri (KDN) yang merampas 408 naskah majalah Gedung Kartun hasil usaha kartunis politik terkenal negara Zunar dan rakan-rakanya, hari ini.

Bagi kami perkembangan terbaru ini menunjukkan situasi kebebasan media dan kreativiti di Malaysia berada di dalam keadaan yang cukup parah dan membimbangkan. Kami percaya usaha ini adalah bertujuan politik dengan arahan politik pihak yang kurang senang dengan kritikan jujur Zunar dan beberapa rakan dalam pada politik nasional.

Mengenali susuk Zunar, kami tidak merasakan beliau hanya mengkritik sebelah pihak sahaja, tetapi teguran, idea dan komentar beliau melalui karikaturnya adalah dengan hasrat membina bangsa dan masyarakat yang lebih adil, jujur dan telus. Kami cukup yakin kritikannya adalah bersifat inklusif dan merentasi wajah dan tubuh politik.

Langkah terbaru KDN ini juga tanpa disedari menutup ruang kreativiti rakyat dan cuba menakut-nakutkan rakyat agar jangan bersuara dengan jujur atas sanubari mereka. Ruang kreatif adalah salah satu sendi tamadun yang perlu dipertahankan. Menyekat ruangan ini hanyalah menjadikan masyarakat hilang jiwa dan semangat pada diri negara dan tamadun.

Justeru kami dengan tegas mengeji rampasan ini dan akan berbincang untuk menyediakan platform di negeri-negeri pakatan terutamanya kepada Zunar dan rakan-rakannya menyampaikan sudut pandang mereka kepada rakyat Malaysia.

YB Amirudin shari
Naib Ketua AMK



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/