SharpShooter Followers

Wednesday, August 19, 2009

Kenyataan Media Majlis Peguam tentang calon B-end Permatang Pasir

Ketika majlis umumkan calon Bn PRK Permatang Pasir 2009, ramai pemimpin Umno Pulau Pinang tidak hadir. Kehadiran semuanya kira - kira hanya 150 orang juga menjadi persoalan adakah benar calon Bn mendapat sokongan semua pihak dalam Bn ?

Namun di media dengan bangganya pemimpin kanan Bn khususnya Umno cuba menghuarkan betapa Bn berani mengenengahkan calon muda yang profesional. Peguam bekas pelajar UIA menjadi 'tagline' Bn untuk meraih undi muda.

Ku sangka panas hingga ke petang rupanya hujan di tengah hari. Sehari selepas pengumuman calon mula tersebar khabar rupanya calon Bn ini telah digantung lesen amalan guamanya kerana terlibat dengan penyelewengan wang sebuah persatuan perkebun kecil.

Serentak dengan itu puak - puak Bn yang sendiri terkejut dengan berita itu dipaksa menelan hujah bahawa calon Bn itu terpaksa bekorban demi menyelamatkan rakan kongsinya. Maka itulah hujah Umno. Dibawah petikan jawapan Ketua Penerangan Umno.

Rohaizat tak salah tapi berkorban - Ahmad Maslan - August 19, 2009
Isu penggantungan lesen guaman calon Barisan Nasional (BN) Rohaizat Othman yang menjadi bahan kempen PAS untuk memburukkan peribadi calon itu, memberikan ruang kepada penjelasan yang membuktikan betapa Rohaizat bertanggungjawab terhadap firma guaman dan rakan kongsinya.


Selain isu berkenaan tidak membabitkan sebarang unsur jenayah, tiada laporan polis terhadap Rohaizat yang membabitkan beliau dengan salah laku atau penyelewengan. Menjelaskan perkara itu, Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata, penggantungan Rohaizat berpunca daripada firma guaman Saif Ariff T Jayaraj & Rohaizat yang mana Rohaizat adalah salah seorang rakan kongsi terbabit dengan urusan pembelian hartanah oleh Koperasi Pekebun Getah Negeri Pulau Pinang (KPGNPP).

Bagaimanapun semua urusan firman itu dengan KPGNPP dibuat oleh salah seorang rakan kongsi Rohaizat dan calon BN itu tidak terlibat mahu pun tahu menahu dengan uruan berkenaan. Ketika Majlis Peguam memanggil Rohaizat, dia tidak boleh datang membela diri kerana cuti sakit.

Di bawah ini pula petikan kenyataan rasmi Majlis Peguam mengenai perkara ini apabila Majlis Peguam dituduh seolah salah dan tidak profesional kerana ambil tindakan terhadap orang yang tidak bersalah.

Kenyataan Media Majlis Peguam

Merujuk kepada pertanyaan-pertanyaan dari pihak media, kami ingin menjelaskan
status Rohaizat Othman sebagai peguambela dan peguamcara.

Lembaga Disiplin Peguambela dan Peguamcara menyingkir Rohaizat Othman dari Senarai Peguambela dan Peguamcara pada 7 March 2008 selepas beliau didapati bersalah kerana penyelewengan.

Keputusan Lembaga Disiplin dibuat selepas penyiasatan terhadap aduan yang dibuat terhadap Rohaizat Othman oleh seorang pembeli. Menurut aduan tersebut, Rohaizat Othman telah gagal memulangkan hampir RM 161,000.00 kepada pengadu selepas urusan jual beli dibatalkan.

Rohaizat Othman merayu terhadap keputusan Lembaga Disiplin ke mahkamah Tinggi, dan rayuan tersebut ditolak pada 12 Ogos 2009. Oleh itu, beliau secara undang-undang, tidak layak untuk mengamalkan undang-undang sebagai peguambela dan peguamcara.

Keputusan Lembaga Disiplin terhadap Rohaizat Othman adalah secara peribadi, dan Lembaga Disiplin tidak akan menghukum seseorang peguam itu atas kesalahan rakan kongsinya.

George Varughese
SecretaryMalaysian Bar

Maknanya kepada rakyat dan bakal pengundi Permatang Pasir
Lu fikirlah sendiri...



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *

Kalau Takut Dipukul Badai...
Usah Berumah Di Tepi Pantai...

Amizudin Ahmat

http://sharpshooterblogger.blogspot.com/