SharpShooter Followers

Friday, September 17, 2010

Cadangan Ekonomi Pakatan Rakyat yang perlu diambil perhatian


1. Setiap negeri PR mempunyai unit atau agensi menarik pelaburan masing2 ke setiap negeri..contohnya Penang dgn Invest Penang, Kedah dgn Kedah Invest dan Selangor dgn Selangor Investment Center. Kenapa tidak digabungkan agensi2 ini ataupun diwujudkan agensi pusat seperti mana konsep MIDA di bawah pengawasan dan kawal selia PR Pusat..dengan cara ini aktiviti menarik pelaburan boleh diselaraskan dan difokuskan.

2.PR Pusat patut berbincang bagaimana utk meningkat pendapatan negeri2 PR..apakah cara utk menganti cukai yg sepatutnya dipulangkan kepada kerajaan negeri tetapi 100% pendapatan dikutip oleh Pusat..umpamanya cadanagn TSKI utk mengutip zakat dari kaum bukan bumpitera adalah salah satu idea yg baik..adakah mustahil utk dipraktikan sama di negeri PR yg lain?

3.Satu agensi mirip Khazanah Nasional patut ditubuhkan dibawah kawal selia PR Pusat utk menyediakan modal2 pelaburan kepada negri PR..negeri PR yg lebih kaya cthnya Selangor dan Penang boleh menyumbang kepada agensi ini utk membantu negeri PR yg lebih miskin cthnya Kelantan dan Kedah..umpamanya jika Kerajaan Negeri Kelantan memerlukan sedikit dana utk membina jambatan Raja Petra di KB..mereka boleh dapatkan dari agensi ini..dana2 bagi agensi ini boleh juga disumbangkan oleh pelabur2 asing seperti dari Timur Tengah ataupun China melalui perundingan bersma oleh DSAI dan AJK Majlis Ekonomi Pusat PR..

Di sini saya cadangkan DSAI boleh mengajak Ku Li utk membantu..tidak mengapa jika Ku Li tidak menyertai PKR..asalkan jika niat beliau iklas utk membantu meningkatkan taraf ekonomi rakyat2 negeri PR..jika khidmat dan idea beliau tidak diperlukan oleh Najib,,kenapa PR tidak mengambil inisiatif ini..gabungan DSAI dan Ku Li dalam Majlis Ekonomi Pusat PR mungkin boleh menghasilkan sesuatu yg amat baik bagi ekonomi negeri2 PR..

3.Kerajaan negeri2 PR patut memikirkan bagaimana utk melibatkan rakyatnya secara langsung atau tidak langsung dalam ekonomi negeri..sbg cth..adakah mustahil utk mewujudkan satu tabungan dimana rakyat boleh menyumbangkan dana..dan apabila mendapat untung..rakyat akan dibayar dividen atau bonus..

4.Dengan kata lain..apabila PR memerintah..rakyat akan merasa kelainan yg amat ketara jika dibandingkan dengan BN dimana kekayaan dan pendapatan negeri dikongi bersama rakyat..
idea DAP utk membayar setiap rakyat sebanyak RM6ribu setiap tahun mungkin boleh diolah di negeri2 PR..

5.Dengan kata lain PR Pusat sepatutnya bertindak dan bersikap seperti Kerajaan Pusat bagi negeri2 PR dgn DSAI dilantik sebagai PM dgn persetujuan kompenan parti PR..ini juga sebagai latihan bagi PR jika berhajat mengambil alih kerajaan Pusat pada PRU13 nati..

Usahlah kita menunggu peruntukan dari kerajaan UMNO-BN yg tidak akan datang itu..dan tidak berusaha berfikir out of box!!saya percaya ramai rakyat Malaysia di luar sana yg ingin membantu PR tanpa mengharapkan sebarang pulangan wang dalam hal2 sebegini samaada di dalam negara atau luar Malaysia!!

Harap PR Pusat lebih agresif, proaktif dan inovatif berkaitan dgn pengurusan ekonomi negeri2 PR!!

Terima Kasih

Ahli PKR Cabang Nibong Tebal
aka ZIK


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/