SharpShooter Followers

Thursday, September 23, 2010

Polis perlu bersikap profesional - Shamsul Iskandar

KUALA LUMPUR, 23 Sept — Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) berkata adalah tidak adil dan tersasar dari lunas undang-undang jika polis Selangor mendakwa beliau gagal dihubungi berhubung dakwaannya yang mengaitkan pihak berkuasa ini dengan kes Datuk Sosilawati Lawiya.

Sambil mendakwa tidak ada sebarang percubaan menurut kaedah undang-undang untuk menghubunginya dilakukan, Shamsul Iskandar menggesa Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar bersikap profesional dalam hal ini.

“Sekiranya saya mahu dipanggil, sewajarnya prosedur yang betul dipatuhi, bukannya siasatan melalui media.

“Sebagai rakyat Malaysia, apatah lagi sebagai pengamal undang-undang saya tertakluk kepada undang-undang, bukannya hebahan media seseorang pegawai kanan polis,” kata Shamsul Iskandar dalam kenyataan dikeluarkan hari ini.

Shamsul Iskandar memberitahu, beliau juga akan menghantar sesalinan respons rasminya ke laman sosial Facebook Khalid memandangkan “kaedah Facebook” ini merupakan kegemaran beliau.

“Saya telah mengarahkan peguam saya, Mohd Yusmadi Mohd Yusoff yang juga merupakan Ahli Parlimen Balik Pulau untuk bertindak bagi pihak saya di dalam isu ini dan berurusan dengan pihak polis,” katanya lagi.

Shamsul Iskandar juga berkata beliau akan memperincikan pendirian dan kenyataannya kepada umum bersabit kes ini di ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) petang esok.

Semalam, Khalid memberi amaran kepada Shamsul Iskandar bahawa waran tangkap akan dikeluarkan terhadapnya jika terus mengelakkan diri daripada memberi keterangan berhubung dakwaannya ke atas polis.

Khalid berkata Shamsul Iskandar sepatutnya hadir di balai polis jika benar mempunyai bukti-bukti kukuh yang menyokong dakwaannya itu.

“Shamsul sendiri tahu keterangannya diperlukan polis bagi membantu siasatan kes ini, namun dia masih tidak muncul dan telefon bimbitnya pula ditutup sekarang.

“Kalau ada bukti, datang kepada polis dan sahkan dakwaannya itu ... kita beri peluang.

“Polis akan keluarkan perintah mengikut Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah jika enggan untuk hadir membantu siasatan polis. Bagaimanapun, tindakan mengeluarkan waran tangkap terhadap Shamsul Iskandar adalah sebagai langkah terakhir jika polis masih gagal hubungi beliau,” kata Khalid.

Shamsul Iskandar berkata beliau memandang serius akan dakwaan Khalid yang mendakwanya gagal dihubungi bersabit kenyataan mengenai spekulasi kes pembunuhan Sosilawati.

“Ini sehingga membawa kepada kemungkinan waran tangkap dikeluarkan kepada saya berikutan kegagalan saya, kononnya, untuk bekerjasama dengan pihak polis.

“Suka saya menegaskan beberapa perkara untuk diambil maklum oleh pihak polis khususnya Datuk Khalid sendiri,” kata beliau.

“Pertama, saya tidak pernah membuat sebarang tuduhan, sebaliknya saya melontarkan pertanyaan apakah mungkin wujud sebarang bentuk salah guna kuasa dan penyelewengan di peringkat Ibu Pejabat Polis Daerah Banting yang gagal bertindak untuk beberapa kes bunuh terdahulu yang melibatkan suspek, yang telah diklasifikasikan sebagai kes orang hilang. Kes-kes ini, hanya dibuka semula selepas kes pembunuhan Datuk Sosilawati meletus yang nyata mendapat perhatian luar biasa daripada media.

“Kedua, ingin saya tegaskan, sehingga hari ini saya tidak pernah dimaklumkan menurut kaedah-kaedah dan amalan undang-undang seperti yang diperincikan di dalam Kanun Acara Jenayah di dalam hal yang bersabit dengan prosedur memberikan sebarang kenyataan untuk membantu siasatan polis,” kata beliau lagi.

Shamsul Iskandar menerusi siaran berita portal TV Selangor pada 13 September lepas mengaitkan kepimpinan tertinggi pasukan polis sebagai yang didakwa terbabit dalam pembunuhan kejam Sosilawati bersama tiga lagi rakannya.

Sosilawati, 47, bersama pemandu, Kamarudin Shamsuddin, 44, pegawai bank CIMB cawangan Kampung Baru, Kuala Lumpur, Noorhisham Mohamad, 38, dan peguam peribadi, Ahmad Kamil Abdul Karim, 32, dilaporkan hilang 30 Ogos lepas sebelum ditemui mati dibunuh di Ladang Gadong, Tanjung Sepat, Banting.



* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/