SharpShooter Followers

Monday, September 20, 2010

DEBAT PRESIDENTIAL untuk calon Timbalan Presiden


Penyelaras Universiti Terbuka Perak (Ureka), Afendi Ahmad aka Mat Saman Kati berharap debat bagi calon Timbalan Presiden Parti Keadilan Rakyat (KEADILAN) bakal diadakan di Universiti Industri Selangor (Unisel) sekiranya mendapat kebenaran daripada pihak pentadbiran universiti tersebut.

Beliau berkata pihaknya telah menghubungi pihak Unisel dan kini menunggu jawapan disamping menghubungi semua calon yang menawarkan diri untuk merebut jawatan itu.

"Saya sudah hubungi mereka (calon Timbalan Presiden), tapi setakat ini masing-masing berkata masih terlalu awal untuk membuat keputusan," kata Mat Saman Kati.

Beliau menjelaskan tumpuan kini lebih diberikan kepada program debat calon Angkatan Muda KEADILAN yang telah diadakan di Taiping Golf Resort Sabtu lalu.

"Saya lebih teruja dengan debat AMK. Mereka kelihatan cukup matang. Berlainan dengan calon Timbalan Presiden," tambah beliau.

Debat calon AMK tersebut merupakan yang pertama diadakan semenjak penubuhan parti pada tahun 1999.

Setiap speaker telah diberikan masa 15 hingga 20 minit untuk berpidato, dan sesi tersebut dikendalikan oleh Mat Saman Kati sendiri.

Calon yang mengambil bahagian termasuk Ahli Majlis Pimpinan KEADILAN Pusat, Badrul Hisham Shaharin aka CheGuBard, Bendahari KEADILAN Terengganu, Rafizi Ramli dan Ketua KEADILAN Cabang Parit Sulong, Hasmi Hashim.

Sementara itu Ketua AMK, Shamsul Iskandar telah menarik diri daripada menyertai debat tersebut kerana menawarkan dirinya bagi jawatan Naib Presiden.

Debat yang berkonsepkan 'presidential debate' seperti yang dibuat di negara-negara maju bertujuan mengenengahkan visi, gagasan dan perancangan bakal Ketua AMK, sekiranya mereka diberikan mandat oleh ahli parti kelak.

Rakaman debat AMK Pusat boleh anda tonton dengan layari di sini.


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/