SharpShooter Followers

Monday, October 18, 2010

Pakatan Rakyat tetap akan beri bonus jika tawan Putrajaya

Anwar Ibrahim berkata Pakatan Rakyat akan tetap meneruskan amalan memberi bonus kepada kakitangan perkhidmatan awam sekiranya ia diberi kepercayaan menubuhkan kerajaan pusat pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Beliau membuat pengumuman tersebut semasa berucap dalam Dewan Rakyat pagi tadi berhubung perbahasan Belanjawan 2011 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak Jumaat lalu.

Anwar berkata alasan Perdana Menteri bahawa kerajaan perlu berjimat apabila diajukan soalan mengenai pemberian bonus kepada lebih 1. 2 juta kakitangan kerajaan tidak boleh diterima kerana pada masa yang sama pentadbiran Najib mampu membazir sejumlah wang yang besar untuk menganjurkan pelbagai projek dan aktiviti yang bukan keutamaan dan tidak memberi manfaat langsung kepada rakyat.

"Ke mana Perdana Menteri pergi? Ke pertunjukan Islam d Monaco. Ini jawapan yang paling tidak munasabah. Kerajaan membelanjakan wang yang sebegitu besar untuk menganjurkan pertunjukan fesyen bagi memperkenalkan busana Islam di Monaco. Seluruh dunia tahu Monaca adalah pusat perjudian yang terkenal. Kalau hendak perkenal fesyen Islam bukannya di Monaca tapi di Kuala Lumpur, Jakarta, Jeddah atau Istanbul. Apa yang lebih menyedihkan boleh pula menyerahkan derma kepada Prince Albert (pemerintah Monaco). Bila ditanya boleh tidak tambah bonus Perdana Menteri kata 'kita belum bersedia'. Kalau Pakatan Rakyat ditakdirkan memerintah bonus akan tetap diberikan.

"Ini bukan hendak mengambuil hati pegawai-pegawai kerajaan. Ini kerana (semasa saya menjadi Menteri Kewangan) dalam keadaan susah pun kita mampu berikan sebahagian daripada bonus tapi sekarang ini belum masuk peringkat susah, kerajaan mengatakan tidak ada duit. Sebab apa? Pembaziran! Berapa subsidi kepada IPP? RM20 bilion. Berapa jumlah disebabkan rasuah, penyelewengan, ketirisan, stadium runtuh? RM20 bilion tetapi bila hendak beri bonus kepada kakitangan kerajaan kata tidak ada duit.


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/