SharpShooter Followers

Thursday, October 14, 2010

Siapa sebenarnya Rasid


Seorang lagi bekas pembantu ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini membuat laporan di balai polis Shah Alam, mendakwa akuan bersumpah yang ditandatanganinya pada 2008 dibuat secara paksaan.

Rasid Rosdi berkata beliau menurunkan tandatangannya kerana risaukan keselamatan diri dan keluarganya.
"Saya hanya dibenarkan pulang selepas saya disuruh oleh Latheefa Koya (sekarang ini ketua penerangan PKR) menurunkan tandatangan ke atas satu akuan bersumpah yang disediakan oleh dia sendiri.

Saya tidak pernah mengarang atau membuat akuan bersumpah tersebut. "Saya juga tidak bersetuju dengan apa kandungan akuan
bersumpah itu. Latheefa (kanan) tidak pernah menceritakan kepada saya mengenai akuan bersumpah tersebut dan saya tidak memahaminya seratus-peratus,” katanya dalam laporan polisnya.

Menurut Rasid, dia mengenali Anwar sejak mereka berada di penjara dan kemudiannya diambil oleh bekas timbalan perdana menteri itu sebagai pembantu am di kediaman dan kemudiannya di pejabatnya. "Pada malam 28 Jun 2008 setelah Saiful Bukhari Azlan membuat laporan polis terhadap Anwar Ibrahim, saya telah diminta untuk ke Quality Hotel. Di situ saya ditahan selepas beberapa hari dan dikawal 24 jam, ditahan bersama saya adalah Rahimi Osman,” katanya.

Rasid berkata Latheefa juga gagal menceritakan kepadanya apa yang sebenarnya kandungan akuan bersumpah itu dan dia merasakan dirinya itu ditipu.

Bekas banduan "Latheefa sendiri harus tahu bahawa saya adalah bekas banduan dan tidak mempunyai pelajaran yang tinggi. Saya merasakan Latheefa seharusnya sebagai seorang peguam, tidak harus melakukan perbuatan sebegini kepada saya kerana walaupun saya mempunyai rekod buruk atas kesilapan saya dahulu, saya tetap seorang rakyat Malaysia."

Dakwa Rasid, setelah dikawal rapi selama 24 jam, serta beberapa insiden buruk di Quality Hotel, dia terpaksa akur kepada apa jua permintaan mereka. "Selama hampir tiga tahun saya menanggung perasaan takut dan rasa tidak tenteram kerana memikirkan akuan bersumpah tersebut. Saya sangat berasa tertekan dengan keadaan ini dan terpaksa menerima kaunseling.

Selepas beberapa sesi kaunseling, saya semakin tenteram dan cuba meyakinkan diri saya untuk memperbetulkan kesilapan tersebut. "Akhirnya apabila melihat rakan saya, Rahimi Osman tampil untuk memperbetulkan kesilapan, maka timbul rasa berani dan yakin dalam diri saya untuk turut sama memperbetulkan perkara tersebut," katanya. Menurut Rasid, beliau juga hari ini membuat satu akuan bersumpah yang baru bagi menceritakan perkara yang sebenar.

"Namun saya tidak boleh mendedahkannya kerana saya juga risau jika ia boleh mengganggu perbicaraan mana-mana kes di mahkamah,” katanya. Pada 6 Oktober lalu, Rahimi membuat kejutan dengan cerita yang hampir sama tetapi mendakwa akuan bersumpah 'palsu' yang dibuatnya juga memalit Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor. Rahimi juga mendakwa ditipu oleh Latheefa dan berkata kandungan akuan bersumpah itu tidak boleh didedahkan kerana akan mengganggu kes liwat perbicaraan Anwar yang sedang berlangsung.

Ketika dihubungi, Latheefa berkata beliau sedang menyemak beberapa fakta sebelum mengeluarkan kenyataan rasmi.

Sharpshooter - Apa yang telah diduga telah berlaku. Sharpshooter pernah bagi klu dan persoalan tentang Rasid di sini.

Sebenarnya Rasid adalah orang pertama dan sasaran pertama yang pernah disebut oleh senatak raja sesumpah haram jadah melalui telefon selama 2 jam kepada seorang Exco AMK Malaysia. Pada masa itu, senatak sedang melobi dan mengajak Exco Amk Malaysia tersebut untuk bersamanya keluar parti pada tahun 2007.

Tetapi senatak kecewa kerana gagal meyakinkan exco amk tersebut yang kini masih setia dengan perjuangan Keadilan dan berusaha keras memastikan Chegubard Ketua AMK Malaysia yang baru.

Jika diikut skrip asal senatak, Rasid adalah orang yang akan mengaku pernah diliwat oleh Anwar sewaktu dalam penjara di Sg Buluh bukan Sialful dan Rasid menurut senatak adalah tukang urut Anwar semasa dalam penjara Sg Buluh.

Tetapi kini skrip yang sama cumanya telah bertukar watak sahaja. Skrip asal watak utama Rasid tetapi apa yang berlaku watak utama adalah Sialful. Rahimi dan Rasid pelakon tambahan sahaja setelah dua tahun lebih baru muncul. Skrip untuk Rahimi dan Rasid adalah sama sahaja.

Siapa yang membawa Rahimi masuk ke pejabat Anwar? Siapa yang menemani Rasid? Mengapa dan benarkah Rahimi dan Rasid membuat akuan bersumpah dengan paksaan?

Bersambung....harap bersabar...


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/