SharpShooter Followers

Monday, October 25, 2010

Wan Azizah desak Najib tarik balik.

Parti Keadilan Rakyat mendesak Najib menarik balik kenyataannya yang dibuat di Perhimpunan Agung UMNO dua hari lalu yang menunjukkan seolah-olah UMNO sanggup buat apa sahaja untuk pertahankan kuasa sebagai pemerintah.

Presidennya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata, Keadilan mahu Najib memohon maaf kepada rakyat Malaysia dan memberi jaminan jika perubahan kerajaan Persekutuan berlaku dalam pilihan raya umum (PRU) akan datang, Barisan Nasional (BN) perlu menyerahkan kuasa secara terhormat.

Beliau berkata, kenyataan Presiden UMNO di Perhimpunan Agung UMNO itu jelas mengundang persepsi negatif dalam kalangan rakyat kerana ia seakan-akan menunjukkan UMNO sanggup melakukan apa saja untuk mengekalkan kuasa.

“Kenyataan Najib itu bertentangan dengan semangat Demokrasi Berparlimen yang mendasari sistem pemerintahan negara sejak merdeka hingga kini.

”Jika ditakdirkan Pakatan Rakyat diberi mandat oleh rakyat untuk menerajui kerajaan Persekutuan dalam PRU akan datang, UMNO dan BN wajib menerima keputusan tersebut secara matang dan rasional atas semangat demokrasi dan keluhuran Perlembagaan,” katanya.

Katanya, hanya rakyat yang berhak menentukan parti mana harus diberi mandat untuk memerintah negara ini.

Pada ucapan dasar Presiden, Najib meminta ahli UMNO pertahan Putrajaya daripada sebarang cubaan merampasnya.

Antara lain, beliau berkata: ‘Walau berkecai tulang dan badan, walau berkecai jasad dari nyawa, walau apa pun terjadi, Putrajaya mesti kita pertahankan’.

Sharpshooter - Mengapa Najib tiba-tiba bersungguh-sungguh mahu pertahankan Putrajaya? Ini adalah petanda jelas laporan dari risikan tentera dan polis serta badan-badan bebas yang menjalankan tinjauan rakyat memberi signal jelas kepada Najib bahawa Najib adalah PM terakhir Malaysia dari UMNO.

Namun begitu pakatan rakyat tidak harus dibuai dengan mimpi indah kerana bukan mudah menawan Putrajaya biarpun laporan memihak kepada Pakatan Rakyat.

Apa ertinya jika kita bercakap soal membantu rakyat tetapi hakikatnya masih ada lagi masalah besar rakyat yang kita abaikan. Jangan sia-siakan harapan rakyat kepada Pakatan Rakyat. Masalah rakyat wajib diutamakan.

Bercakap mudah, menabur janji mudah, alangkah indahnya jika masalah rakyat juga dipermudahkan. Ingatlah kuasa rakyat kuasa keramat.

Semoga yang terlepas pandang, segera diperbaiki, yang bermasalah segera diatasi, yang rumit segera ditangani. InsyaAllah rakyat akan bersama Pakatan Rakyat menawan Putrajaya.


* KUASA RAKYAT KUASA KERAMAT *
Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/